Her kan du lese om DigiHelsestasjon, og hvordan du tar det i bruk.
Hva er DigiHelsestasjon?
Digihelsestasjon er en dialogtjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, informasjon om hva som skjer på neste kontroll, motta varslinger, mulighet for å avbestille time og få tilgang til relevant informasjon.
Innbyggere benytter tjenestene innlogget på helsenorge.no, og helsepersonell administrerer avtaler og meldinger direkte i den elektroniske pasientjournalen (EPJ).
Se video om hvordan tjenesten ser ut for innbygger her:
Her kan du lese mer om tjenesten:
Hvordan komme i gang med DigiHelsestasjon
For å ta i bruk DigiHelsestasjon må følgende gjøres/avklares:
1) Forberedelser i kommunen
Det er utarbeidet en Innføringshåndbok som gir god informasjon til den enkelte kommune om hva man bør tenke på og ha på plass før man starter innføringen av DigiHelsestasjon:
2) Avtale med EPJ-leverandør
Den enkelte kommune må inngå avtale med sin EPJ-leverandør:
- Kommunen må ta kontakt med sin EPJ-leverandør for å bestille tjenesten.
- Kommune må signere avtale med EPJ-leverandør.
- Det er ikke behov for databehandleravtale mellom kommune og Norsk helsenett for denne tjenesten.
3) Kostnader
EPJ-leverandøren:
- EPJ-leverandøren kan kreve et vederlag for bruk av Digihelsestasjon.
- Vederlaget beregnes ofte med utgangspunkt i innbyggertall, men er samtidig et resultat av avtaler og eventuelle forhandlinger mellom kommunen og EPJ-leverandøren. Dersom det ikke gjennomføres felles forhandlinger på vegne av flere kommuner, må kommunen selv kontakte EPJ-leverandøren for tilbud og avtale.
Norsk helsenett:
Kommunens kostnader for bruk av Digitale helse- og omsorgstjenester i kommunene står beskrevet i Spesielle bruksvilkår for digitale helse- og omsorgstjenester i kommunene (heretter Spesielle bruksvilkår Helsenorge), pkt. 4.1 og pkt. 4.2.
4) Bestilling av tjenesten DigiHelsestasjon fra Norsk helsenett

De generelle og spesielle bruksvilkårene for bruk av Helsenorge og DigiHelsestasjon kan leses her:
-
- Generelle bruksvilkår Helsenorge. Regulerer generelle bestemmelser som gjelder for alle virksomheter som tar i bruk tjenester på Helsenorge.
-
- Spesielle bruksvilkår Helsenorge. Spesielle bruksvilkår for de enkelte tjenestene.
5) Videre behandling av bestilling
- Bestilling går til manuell behandling i Norsk helsenett. Du kan forvente en tilbakemelding i løpet av 2-3 virkedager.
- Etter at bestillingen er godkjent, vil bestiller motta påloggingsinformasjon.
Endringsønsker tilknyttet DigiHelsestasjon
Endringsønsker reguleres i «Generelle bruksvilkår».
Endringer i tjenestene skal følge den til enhver tid gjeldene prosess for innmelding av endringsønsker, som kan leses her:
Innmelding av feil og hendelser
Ansvarsfordeling mellom kommune, drift-/systemleverandør (EPJ-leverandør) og NHN:
Kommunen har ansvar for å melde tekniske feil og hendelser til sin faste drifts-/systemleverandør. Dette gjelder uavhengig av hva saken handler om.
Drifts-/systemleverandør (EPJ-leverandør):
- eier saken inntil den er løst. Dersom leverandør ikke kan løse saken innenfor egen organisasjon, har leverandør ansvar for å ta saken videre til korrekt instans, f.eks. NHN.
- har ansvar for all kommunikasjon med egne kunder, dvs. kommune. Dette inkluderer å informere kommune om utfall av saken og å innhente mer informasjon der det er nødvendig.
- er SPOC (Single Point of Contact) for kunden.
NHN har ansvar for å bistå leverandør der dette er nødvendig for å løse saken. Dette gjelder f.eks. ved bytte av kommunes virksomhetssertifikater.
Kunde- og driftssenteret NHN:
- Kundesenter er SPOC (Single Point of Contact) for alle drifts-/systemleverandører.
- SPOC for kommune er drifts-/systemleverandør.
- Kundesenteret er bemannet alle virkedager 08:00 – 20:00. Kontaktinformasjon:
- Telefon:24 20 00 00
- E-post:
- Ved alvorlig hendelse/mistanke om alvorlig hendelse meldes av drifts-/systemleverandør til Kundesenter 24/7.
- Informasjonsflyten ved henvendelser:
- Kommunen ⇔ drifts-/systemleverandør ⇔ Kundesenter NHN
Slik ser tjenesten ut for innbygger
DigiHelsestasjon ungdomsløsningen
Ungdomsløsningen er fortsatt i prosjekt, og vil være under utprøving i 2022. Løsningen er klar for bredding i 2023.