Her kan du lese om DigiHelsestasjon, og hvordan du tar det i bruk.
Hva er DigiHelsestasjon?
DigiHelsestasjon er en dialogtjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, informasjon om hva som skjer på neste kontroll, motta varslinger, mulighet for å avbestille time og få tilgang til relevant informasjon.
Innbyggere benytter tjenestene innlogget på Helsenorge, og helsepersonell administrerer avtaler og meldinger direkte i den elektroniske pasientjournalen (EPJ).
Se video om hvordan tjenesten ser ut for innbygger her:
Her kan du lese mer om tjenesten:
Hvordan komme i gang med DigiHelsestasjon
For å ta i bruk DigiHelsestasjon må følgende gjøres/avklares:
-
Forberedelser i kommunen
Det er utarbeidet en Innføringshåndbok som gir god informasjon til den enkelte kommune om hva man bør tenke på og ha på plass før man starter innføringen av DigiHelsestasjon:
-
Avtale med EPJ-leverandør
Den enkelte kommune må inngå avtale med sin EPJ-leverandør:
- Kommunen må ta kontakt med sin EPJ-leverandør for å bestille tjenesten.
- Kommune må signere avtale med EPJ-leverandør.
- Det er ikke behov for databehandleravtale mellom kommune og Norsk helsenett for denne tjenesten.
-
Kostnader
EPJ-leverandøren kan kreve et vederlag for bruk av DigiHelsestasjon.
Norsk helsenett tar ikke betalt for påkobling til DigiHelsestasjon-tjenestene direkte, men det omfattes av kommunens kostnader for bruk av de nasjonale e-helsetjenestene. Kommunens kostnader for bruk av Digitale helse- og omsorgstjenester i kommunene står beskrevet i Generelle bruksvilkår for Helsenorge punkt 5 og i Spesielle bruksvilkår for digitale helse- og omsorgstjenester i kommunene (heretter Spesielle bruksvilkår Helsenorge) punkt4.
-
Bestilling av tjenesten DigiHelsestasjon fra Norsk helsenett
De generelle og spesielle bruksvilkårene for bruk av Helsenorge og DigiHelsestasjon kan leses her:
- Generelle bruksvilkår Helsenorge. Regulerer generelle bestemmelser som gjelder for alle virksomheter som tar i bruk tjenester på Helsenorge.
- Spesielle bruksvilkår Helsenorge. Spesielle bruksvilkår for de enkelte tjenestene.
-
Videre behandling av bestilling
- Bestilling går til manuell behandling i Norsk helsenett. Du kan forvente en tilbakemelding i løpet av 2-3 virkedager.
- Etter at bestillingen er godkjent, vil bestiller motta påloggingsinformasjon.
Endringsønsker tilknyttet DigiHelsestasjon
Innmelding av feil og hendelser
Ansvarsfordeling mellom kommune, drift-/systemleverandør (EPJ-leverandør) og Norsk helsenett:
Kommunen har ansvar for å melde tekniske feil og hendelser til sin faste drifts-/systemleverandør. Dette gjelder uavhengig av hva saken handler om.
Drifts-/systemleverandør (EPJ-leverandør):
- eier saken inntil den er løst. Dersom leverandør ikke kan løse saken innenfor egen organisasjon, har leverandør ansvar for å ta saken videre til korrekt instans, f.eks. Norsk helsenett.
- har ansvar for all kommunikasjon med egne kunder, dvs. kommune. Dette inkluderer å informere kommune om utfall av saken og å innhente mer informasjon der det er nødvendig.
- er SPOC (Single Point of Contact) for kunden.
Norsk helsenett har ansvar for å bistå leverandør der dette er nødvendig for å løse saken. Dette gjelder f.eks. ved bytte av kommunes virksomhetssertifikater.
Kunde- og driftssenteret Norsk helsenett:
- Kundesenter er SPOC (Single Point of Contact) for alle drifts-/systemleverandører.
- SPOC for kommune er drifts-/systemleverandør.
- Kundesenteret er bemannet alle virkedager 08:00 – 20:00. Kontaktinformasjon:
- Telefon: 24 20 00 00
- E-post:
- Ved alvorlig hendelse/mistanke om alvorlig hendelse meldes av drifts-/systemleverandør til Kundesenter 24/7.
- Informasjonsflyten ved henvendelser:
- Kommunen ⇔ drifts-/systemleverandør ⇔ Kundesenter Norsk helsenett
Veiledningsmateriale
DigiHelsestasjon ungdomsløsningen
Ungdomsløsningen er fortsatt i prosjekt, og vil være under utprøving i 2023.
Helsenorge
- Strategi og veikart
- Hvem når du på Helsenorge?
- Sende brev, skjema og andre oppgaver
- Følge opp pasienter i forløp
- Ivareta personvern og innsynsrett
- Digitale helsetjenester i et felles økosystem
- Slik ser Helsenorge ut for innbygger
- Leveransemeldinger for Helsenorge
- Helseaktører - hvordan koble seg på Helsenorge
- Helsenorge for fastleger
- Helsenorge for kommuner
- For behandlere med offentlig driftsavtale
- Produktstyret Helsenorge
- Helsenorge-brukerråd primær
- Helsenorge-webinarer
- Profilhåndbok for Helsenorge