Denne siden er arkivert.
Fremtidige nyhetssaker for fastleger vil publiseres under "Nyheter" på nhn.no.
Du finner tidligere publiserte saker på denne siden i "Arkiv for tidligere publiserte nyhetssaker" nedenfor.
Arkiv for tidligere publiserte nyhetssaker
2024 (4 saker)
Knappen "Legemidler" bytter navn
20.03.2024
Knappen for "Legemidler" på forsiden av Helsenorge har nå byttet navn til "Resepter".
Ny innlogget forside på Helsenorge og ny fastlegeinngang
29.02.2024
Ny innlogget forside
I Helsenorge-leveransen som kom onsdag 28. februar (L24.02.0), kom det en ny forside på Helsenorge etter innlogging. Med den nye forsiden så har vi flyttet fastlegepanelet dere kjenner godt, inn på en egen side for fastlegetjenestene. Den nye fastlegeinngangen finner du ved å trykke på «Fastlegen din» knappen. Vi har i tillegg gjort lenken til helsekontakter mer synlig, på lik linje med fastlegen.
Nye knapper på forsiden
Vi har nå også lagt til tre nye knapper på forsiden, som vil være synlig for alle innbyggere til enhver tid. Dersom en kommune eller annen aktør tilbyr timebestilling, reseptfornyelse eller kan motta meldinger, så vil det være mulig å kontakte aktøren ved å trykke på disse knappene, i tillegg til fastlegen. Hvis ingen tilbyr tjenesten, vil innbygger få beskjed om dette når de trykker på knappen.
Ny fastlegeinngang - Fastlegen din
Hvis innbygger trykker på «Fastlegen din»-knappen og fastlegen tilbyr tjenester på Helsenorge, så blir innbygger sendt til den nye siden «Fastlegetjenester». På denne siden vil alle tjenestene som fastlegen tilbyr være synlige. Dersom fastlegen deaktiverer en tjeneste, fjernes den også fra denne siden.
Tjenestene fastlegen tilbyr er bedre beskrevet på den nye siden. Dette skal hjelpe innbygger å velge riktig kontaktmåte, slik at færre innbyggere velger feil tjeneste når de kontakter fastlegen.
Dersom fastlegen ikke tilbyr tjenester på Helsenorge, vil innbygger bli sendt til informasjonssiden om fastlegen. Her vil det stå informasjon om at «Din fastlege tilbyr ikke timebestilling og dialog på Helsenorge, men kan ha andre digitale kontaktmuligheter på sin hjemmeside.»
Veiledningsmateriell for fastleger er oppdatert på nhn.no.
Ny side for nedlasting av produksjonsklart markedsmateriell om og fra Helsenorge
05.02.2024
Vi har nå fått opp en egen side på nhn.no der man selv kan laste ned informasjons- og markedsmateriell om Helsenorge knyttet til ulike oppdrag, tema og målgrupper. Dette er nedlastbare filer som er klare for trykk, utskrift eller direkte bruk, og er spesielt ment for de som har egne avtaler med trykkeri. Ønsker du heller å bestille ferdig trykket materiell, kan du gjøre dette i vår nettbutikk.
Påminnelse om ulest e-konsultasjon
19.01.2024
For alle uleste e-konsultasjoner skal det sendes påminnelse på sms/e-post til innbygger dersom en e-konsultasjon ikke er lest etter 4 dager. Dette gjelder kun mottatte meldinger på Helsenorge av typen e-konsultasjon, altså der innbygger får svar på et medisinsk spørsmål sendt til fastlegen. Det gjelder ikke for meldinger av typen e-kontakt, der innbygger stiller et praktisk/ikke-medisinsk spørsmål til legekontoret.
2023 (32 saker)
Opptak fra webinaret 7. desember er publisert
11.12.2023
Torsdag 7. desember holdt Norsk helsenett direktesendt webinar om anbefalinger for fastlegetjenestene på Helsenorge ved ferieavvikling.
Fikk du ikke deltatt live, eller ønsker du å se webinaret på nytt? Da kan du se opptaket som ligger på webinar-sidene på nhn.no.
Vi er nysgjerrige på hva dere synes, og setter derfor stor pris på om dere vil fylle ut evalueringsskjemaet for webinaret.
Forbedret kalendervisning i timebestilling
16.11.2023
Kalendervisningen i timebestilling er forbedret slik at det er tydeligere hvilke dager som ikke har ledige timer. Dette kan gjøre det enda lettere for pasienter å selv bestille legetime via Helsenorge. Veiledning som gis til pasienten under timebestilling er også forbedret og mer synlig.
1 000 legekontor benytter nå DDFL
26.10.2023
Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av 1 000 legekontor.
Digital Dialog Fastlege er fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er: bestill time, forny resept, start e-konsultasjon og kontakt legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.
Opptak fra webinaret 12. oktober er publisert
16.10.2023
Torsdag 12. oktober holdt Norsk helsenett direktesendt webinar om funksjonalitet for representasjon på Helsenorge.
Fikk du ikke deltatt live, eller ønsker du å se webinaret på nytt? Da kan du se opptaket som ligger på webinar-sidene på nhn.no.
Vi er nysgjerrige på hva dere synes, og setter derfor stor pris på om dere vil fylle ut evalueringsskjemaet for webinaret.
Webinar om representasjon på Helsenorge 12. oktober
28.09.2023
Gå ikke glipp av Helsenorge-webinar den 12. oktober klokken 14:00. Tema denne gangen er funksjonalitet for representasjon på Helsenorge. Det vil være mulighet for å stille spørsmål via chat underveis.
Her kan du se webinaret på nhn.no.
Etter webinaret vil vi tilgjengeliggjøre opptaket her. Du finner også informasjon om tidligere Helsenorge-webinarer, og lenke til opptak fra disse.
Velkommen til webinar!
4 000 fastleger bruker nå DDFL
19.09.2023
Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av over 4 000 fastleger. Dette utgjør ca. 73 % av fastlegene i Norge.
Digital Dialog Fastlege er fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er: bestill time, forny resept, start e-konsultasjon og kontakt legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.
Ny video om fornyelse av resept via Helsenorge-appen
07.09.2023
Visste du at det årlig fornyes over 4,5 millioner resepter via Helsenorge? Norsk helsenett har nå publisert en video om hvordan man fornyer resept via Helsenorge-appen på mobil.
Opplæring i Helsenorge for seniorer
29.08.2023
Har du pasienter som bor i Oslo og som ønsker å lære mer om hvordan de kan bruke Helsenorge?
12. september holder vi opplæring om Helsenorge på Skøyen aktivitetssenter i Oslo. Under opplæringen vil det bli holdt et foredrag om noen av de digitale tjenestene på Helsenorge, og etterpå blir det anledning for å stille spørsmål og få individuell veiledning. Mer informasjon finnes på side 19 i Ullern kultursenter og Skøyen aktivitetssenters høstprogram for 2023 (PDF).
Del gjerne informasjonen om arrangementet med pasienter du tenker kunne hatt glede av å delta på opplæring om Helsenorge!
Tid: 12. september fra kl. 11:00 til 13:00
Sted: Skøyen aktivitetssenter (Skøyen Terrasse 1, 0276 Oslo)
Målgruppe: For deg som er 60+
Påmelding: Påmelding til aktivitetsleder på tlf. 905 76 348. Tilbudet er gratis
Helsenorge viser nå virkestoff på utlevert legemiddel når resepten er forskrevet på virkestoff
23.08.2023
Når lege forskriver en resept på virkestoff istedenfor på produktnavn, vil legemiddelet innbygger får utlevert på apoteket i mange tilfeller ha et annet navn enn selve virkestoffet/-ene. Derfor viser Helsenorge nå virkestoff på utlevert legemiddel når resepten er forskrevet på denne måten. Dette kan hjelpe innbyggeren å være trygg på at legemiddelet hen har fått utlevert er det samme som det legen forskrev, selv om forskrevet og utlevert legemiddel ikke har samme navn.
Informasjonsmøte
30.06.2023
Norsk helsenett skal i løpet av høsten 2023 i gang med to prosjekter tilknyttet digital dialog på Helsenorge. Et prosjekt som skal jobbe med ulike forbedringer av tjenesten Digital dialog fastlege (DDFL), og et prosjekt for at avtalespesialister får tilgang til etablerte eller tilsvarende digitale dialogtjenester og funksjonalitet som fastleger benytter gjennom Helsenorge.
En viktig forutsetning for å få til dette er å få med EPJ-leverandør i gjennomføringen av oppdraget som kan bidra til å sikre at design og løsningskonsepter henger godt sammen med leverandørenes tekniske forutsetninger og behandlergruppenes funksjonelle behov, og slik at hele verdikjeden i tjenesteutviklingen ivaretas. Vi kommer derfor til å inviterer til et digitalt informasjonsmøte i slutten av august for EPJ-leverandører som ønsker å høre mer om prosjektene.
Pasienter kan selv bestille telefontime via Helsenorge
29.06.2023
I nyhetssaken publisert 1. juni, kunne vi informere om at vi har utviklet støtte for å velge telefontime som en fjerde timetype. Da kunne fastlegen markere en time som telefontime i sitt EPJ-system, men pasienten kunne ikke selv velge å bestille denne timetypen via Helsenorge.
I denne ukens Helsenorge-leveranse kom muligheten for at pasienter selv kan bestille telefontimer ved timebestilling i timeboken på Helsenorge. Dette avhenger av at timen er markert som en telefontime i EPJ-systemet. Pasienten velger telefontime på samme måte som de velger for eksempel en videotime eller fysisk konsultasjon. Merk at denne muligheten er avhengig av at EPJ-leverandøren din har utviklet støtte for dette.
Mulighet for å laste opp større vedlegg i e-kontakt og e-konsultasjon
20.06.2023
I dag er størrelsen på vedlegg man kan sende på meldinger til fastlege begrenset til 4 MB. Vi har fått tilbakemeldinger fra både fastleger og innbyggere om at dette er for lite. Vi øker derfor totalstørrelsen på vedlegg man kan laste opp på e-konsultasjoner og e-kontakter til å være maksimalt 20 MB. Dette kan fordeles på inntil tre vedlegg.
Helsenorge har utviklet støtte for å markere en timeavtale som telefontime
01.06.2023
Hittil har fastleger kunnet velge mellom timetypene fysisk oppmøte, video og e-konsultasjon. Nå har vi utviklet støtte for å kunne velge telefontime som en fjerde timetype. Dette avhenger av at fastlegen markerer timen som telefontime i sitt EPJ-system. Merk at denne muligheten er avhengig av at EPJ-leverandøren din har utviklet støtte for dette.
På Helsenorge vil pasienter da kunne se i timeavtalen at timen gjennomføres som en telefontime. Pasientene ser også en infoboks om hvordan timetypen fungerer (se skjermbilde nedenfor). Varsler knyttet til en telefontime skal informere om at timen utføres på telefon. Pasienter kan foreløpig ikke selv bestille en telefontime via Helsenorge, men dette er under utvikling. Foreløpig vil pasienter altså kun se en telefontime dersom fastlegen har markert timen som en telefontime.
E-konsultasjonshenvendelse kan avsluttes når fastlegen har svart
16.05.2023
Tjenesten Digital dialog fastlege (DDFL) inneholder blant annet funksjonalitet for at en pasient kan sende medisinske spørsmål som en e-melding i tilfeller hvor det ikke er behov for fysisk oppmøte, altså en e-konsultasjon. Fremover vil NHN jobbe med forbedring av denne funksjonaliteten, slik at fastlegen bestemmer om de anser e-konsultasjonen som avsluttet. Endringen går ut på at vi fjerner muligheten for å svare for innbygger i de tilfellene legen har satt e-konsultasjonen som avsluttet. I dag står det en informasjonstekst om at legen anser e-konsultasjonen som avsluttet, men innbygger kan fremdeles svare.
Side med veiledningsmateriale er oppdatert
11.05.2023
Vi har omstrukturert siden med veiledningsmateriale for fastleger. Tidligere lå de ulike veilederne under forskjellige overskrifter nedover siden. Etter hvert som vi har publisert flere og flere veiledere har mengden tekst og lenker på siden økt, og det var derfor nødvendig med en opprydning.
Nå ligger veiledningsmaterialet sortert tematisk i ulike menyer som kan åpnes ved å klikke på dem. På denne måten kan du raskt finne frem til temaet du ønsker å se veiledningsmateriale for, uten å måtte scrolle deg forbi alt det andre først. Lurer du for eksempel på hvordan du redigerer i Helsetilbud, finner du veiledning om dette under menyen "Slik tilpasser du informasjonstekster og skjema". Under disse menyene finner du de samme veilederne som tidligere.
Ønsker du at vi lager veiledningsmateriale for temaer som ikke dekkes i dag? Send oss gjerne en mail til dialogfastlege@nhn.no med innspill til hva slags veiledningsmateriale du ønsker.
Ikoner fjernes fra steget "Hvem vil du bestille time hos?"
04.05.2023
Ved bestilling av time via Timeavtaler-siden på Helsenorge, vil innbygger i et av stegene måtte velge hvem de ønsker å bestille time hos. I kommende Helsenorge-leveranse 11. mai, gjøres det en mindre endring der ikoner foran de ulike alternativene i dette steget fjernes.
Timetype telefontime skal utvikles for timebestilling i DDFL
21.04.2023
Funksjonaliteten timetype telefontime ved timebestilling har lenge vært etterspurt av fastlegene som bruker tjenesten Digital dialog fastlege (DDFL). Denne våren skal Norsk helsenett i gang med arbeidet for å utvikle dette. Det vil si at når denne funksjonaliteten er ferdig utviklet, vil pasienter som har en fastlege som bruker DDFL på Helsenorge kunne velge å bestille en telefontime.
Veiledning før timebestilling (kartleggingskjema) skrus av som standard
14.04.2023
Veiledning før timebestilling (kartleggingskjema) har hittil vært standardfunksjonalitet, som man kan skru av i Helsetilbud. Etter tilbakemeldinger fra flere fastleger som bruker timebestilling på Helsenorge, skrur vi nå av dette skjemaet som standard. Det betyr at pasientene dine kommer direkte til kalendervisning og/eller timeønske etter de trykker på bestill time-knappen. Dersom du ønsker å ha dette skjemaet aktivert, må du skru dette på i Helsetilbud.
Se også veileder for hvordan du redigerer i Helsetilbud.
Lurer du på hvordan du bruker Helsenorge som vikar?
03.04.2023
For fastleger som bruker tjenesten Digital Dialog Fastlege, og lurer på hvordan de kan bruke de ulike funksjonalitetene, har vi laget en del veiledningsmateriale som du finner på nhn.no.
Norsk helsenett har utviklet funksjonalitet som kan brukes hvis fastlegene har vikarer, både for kortere tid og ved mer permanente løsninger:
- I tilfeller hvor det er behov for vikar for en fastlege som er midlertidig fraværende, for eksempel ved permisjon eller ferie, så anbefaler vi løsning for «fastlegevikar». Se denne veilederen for mer informasjon.
- I tilfeller hvor det er mer permanent fravær eller ubesatte fastlegelister med én eller flere vikarer, altså at fastlegen(e) dekker opp en liste som ikke håndteres av andre fastleger, anbefaler vi løsningen «ubesatt fastlegeliste». Se denne veilederen for mer informasjon hvis det er ubesatte lister med 1 vikar, og denne veilederen hvis det er 0, 2 eller flere vikarer. Ubesatte lister var også tema i dette opptaket fra webinar 22. februar 2023.
Det kan variere med hvilke EPJ-leverandører som har tatt i bruk disse vikarfunksjonalitetene, så vi anbefaler at dere hører med deres EPJ-leverandør om dette.
Har legekontoret ditt nettopp tatt i bruk Helsenorge?
03.04.2023
Her finner du noen tips og triks som kan være nyttig å vite om for legekontor som nylig har tatt i bruk fastlegetjenestene på Helsenorge (Digital Dialog Fastlege):
- På nhn.no finner du generelt veiledningsmateriell om hvordan du bruker tjenesten.
- Dere har flere måter å tilpasse bruken av Helsenorge på. Legekontoret kan tilpasse informasjonstekster som er synlige for pasientene på Helsenorge, og endre skjema/sjekkpunkt. Fastleger kan gjøre dette gjennom grensesnittet Helsetilbud. Se veileder for tilpasning av informasjonstekster og integrerte verktøy i Helsetilbud.
- Besøk nettbutikken vår for å se hvilke plakater og brosjyrer du kan bestille til ditt legekontor.
- Vi har laget en liten animasjon som kan brukes til skjerminfo i ventesonen på legekontoret. Dette er en selvkjørende animasjon i 16:9-format lagret som en Powerpoint-fil, slik at den skal være enkel å ta i bruk. Du kan laste ned skjerminfoen gratis fra nettbutikken vår.
- Vi har tidligere holdt to webinarer for fastleger der ulike temaer har vært gjennomgått. Du finner opptak av webinarene på nhn.no.
- Følg også gjerne siden "Nyheter og oppdateringer", hvor vi legger ut små og store nyheter og informasjon som kan være relevant for fastleger som bruker Helsenorge. Dere kan også melde dere på nyhetsbrevet der (info om dette øverst på siden), så får du informasjonen sendt direkte på mail ca. en gang i måneden.
Skjema for e-konsultasjon er oppdatert
17.03.2023
Skjema tilknyttet e-konsultasjon er oppdatert. Se hvordan skjemaet ser ut her. Du kan skru av eller på skjemaet i Helsetilbud. Se veileder for hvordan du bruker Helsetilbud.
Tilpasning av timebestillingsfunksjonalitet på Helsenorge
09.03.2023
I denne artikkelen kan du lese om hvordan du kan bruke timebestillingsfunksjonaliteten for å tilpasse timebestilling på den måten som passer best for deg og ditt legekontor.
Som fastlege kan du tilpasse timebestillingsfunksjonaliteten på Helsenorge. Det er to ulike funksjonaliteter du kan bruke:
- Kalendervisning: Her kan pasienten gjøre en timereservasjon i en kalender.
- Timeønske: Her kan pasienten sende et timeønske som en melding til legekontoret.
Kalendervisning
Kalendervisning på Helsenorge kan gi fleksibilitet for fastlegen og legekontoret til å velge ulike varianter av tilgjengeliggjøring av timer som pasienter kan bestille digitalt. Med kalendervisning kan man:
- velge når vanlige timer skal bli tilgjengelig for bestilling.
- velge når hastetimer skal bli tilgjengelig for bestilling.
- velge hvilke klokkeslett som skal være tilgjengelig for timebestilling.
- tilpasse hvilke ukedager man ønsker skal være mulig å bestille digitalt. Har man for eksempel administrativ dag på torsdager, så kan man la være å legge ut timer på Helsenorge på torsdager.
- velge hvor mange timer i løpet av en dag som skal være mulig å bestille. For eksempel kan man velge at det bare skal være mulig å bestille timer digitalt på formiddagen.
- tilpasse hvor langt frem i tid det skal være mulig å bestille timer.
Ved å bruke kalendervisning vil timen som en pasient har reservert automatisk bli booket i journalsystemet til fastlegen, som kan bidra til å redusere tid på administrativt arbeid.
Timeønske
Timeønske fungerer slik at pasienten manuelt skriver inn forslag til ønsket dato og klokkeslett for legetimen, og så sendes dette som en melding til journalsystemet til fastlegen.
Per dags dato er det ikke mulig å kun bruke funksjonalitet for timeønske, da kalenderen også alltid vil være synlig for pasientene. Kalendervisningen er også det første pasienten kommer inn på når de skal bestille time. For å få opp feltene for å skrive inn ønsket dato og tidspunkt må pasienten trykke på «Foreslå tidspunkt».
Kombinasjon av timeønske og kalendervisning
Et alternativ for tilpasning av timebestillingsfunksjonaliteten, kan være å både bruke timeønske og kalendervisning. Pasientene får da muligheten til å velge mellom de tidspunktene legekontoret har valgt å gjøre tilgjengelig for bestilling i kalendervisning, og sender timeønske dersom ingen av disse tidspunktene passer. Ved å benytte en slik kombinasjon kan legekontoret skjerme deler av kalenderen sin, samtidig som timebestillinger for enkelte tidsrom likevel kan skje automatisk.
Hvis man bruker både timeønske og kalendervisning, kan det være lurt å bruke informasjonsfeltet til å informere pasientene om at de må trykke på «Foreslå tidspunkt» for å kunne sende en melding om ønsket dato og klokkeslett. I neste avsnitt kan du lese mer om hvordan du endrer teksten i informasjonsfeltet, og se tekstforslag som legekontoret kan bruke til å informere om dette.
Informasjonsfeltet kan hjelpe pasientene å forstå timebestilling
I Helsetilbud kan du endre informasjonsfeltene som er synlige for pasientene dine på Helsenorge. Se veileder for innlogging og bruk av Helsetilbud for mer informasjon om hvordan du går frem.
Tekster i informasjonsfeltet som tydelig beskriver hvordan legekontoret bruker timebestillingsløsningen, kan gjøre timebestilling mer forståelig for pasienter, og bidra til færre henvendelser om dette til legekontoret.
Nedenfor ser du noen eksempler på hvordan slike tekster kan formuleres:
- "Finner du ikke ledig tidspunkt eller time som passer deg, klikk på «Foreslå tidspunkt» og skriv inn ønsket dato og klokkeslett".
- "Vi har mange pasienter som ønsker time hos oss, hvis du ikke finner ledig time klikk på «Foreslå tidspunkt»".
- "Vi legger for tiden ikke ut timer i kalenderen, klikk på «Foreslå tidspunkt» for å sende oss en melding med ønsket dato og klokkeslett for legetime".
- "Vi legger for tiden ikke ut timer i kalenderen, ring resepsjonen på telefon [skriv inn telefonnummer til legekontoret] for å bestille time".
Se webinar for gjennomgang av timebestillingsfunksjonaliteten
Ønsker du å vite mer om hvordan du som fastlege kan tilpasse timebestillingsfunksjonaliteten på Helsenorge? I webinaret for fastleger som ble holdt 22. februar 2023 var dette blant temaene, og i webinaret kan du se en gjennomgang med skjermbilder og eksempler på hvordan timebestilling kan tilpasses. Innlegget starter ca. 26:49 ut i opptaket.
Spørsmål og svar fra webinaret 22. februar er publisert
01.03.2023
Spørsmål og svar fra webinaret for fastleger 22. februar er nå publisert på nhn.no. Opptak fra webinaret samt spørsmål med svar ligger på denne siden.
Har du som fastlege behov for informasjons- og markedsmateriell om og fra Helsenorge?
01.03.2023
Vi i Helsenorge jobber kontinuerlig med å utvide og forbedre sortimentet vårt av ulik type materiell. Vi ønsker innspill fra deg som fastlege til hva du trenger fra oss i møte med pasientene dine, slik at de er mest mulig kjent med tjenestene vi tilbyr på Helsenorge.
Du kan gi dine innspill i dette skjemaet.
Materiellet kan være både digitalt (for eksempel skjerminformasjon) eller trykk (for eksempel brosjyre eller plakat). Besøk nettbutikken vår for å se eksempler på hva som finnes i dag.
Opptak fra webinaret 22. februar er publisert
23.02.2023
Onsdag 22. februar holdt Norsk helsenett direktesendt webinar om Helsenorge-funksjonalitet for ubesatte fastlegelister, og hvordan du som fastlege kan sende verktøy til pasienter på en trygg og effektiv måte.
Fikk du ikke deltatt live, eller ønsker du å se webinaret på nytt? Da kan du se opptaket som ligger på webinar-sidene på nhn.no.
Vi er nysgjerrige på hva dere synes, og setter derfor stor pris på om dere vil fylle ut evalueringsskjemaet for webinaret.
Svar på spørsmål som ikke kunne besvares direkte under livesendingen, legges ut når det er klart.
Profilhåndboken for Helsenorge er publisert
16.02.2023
Profilhåndboken for Helsenorge er nå publisert på nhn.no. Denne håndboken er laget for alle som skal benytte profilelementer fra Helsenorge til å produsere informasjons- og markedsmateriell i regi av Helsenorge. Selv om den i utgangspunktet er ment for profesjonelle formgivere, er det deler av den som kan være nyttig for fastleger:
- Info om profilelementer og føringer for bruk av disse. Dette kan være nyttig for fastleger som administrerer sin egen nettside. Blant annet finner du info om et kvalitetsmerke som kan brukes på legekontorets hjemmeside når man lenker til Helsenorge. Du finner mer informasjon om dette på side 14 i profilhåndboken.
- Informasjon om og lenke til nettbutikken vår der du finner materiell for bestilling. Du finner mer informasjon om dette på side 57 i profilhåndboken.
- Gratis skjerminformasjon til fastlegekontoret. Dette finner du i nettbutikken.
"Triageringsverktøy" endrer navn til "Integrerte verktøy"
09.02.2023
I forbindelse med Helsenorge-leveransen 7. februar, ble det gjort en liten endring i Helsetilbud der "Triageringsverktøy" byttet navn til "Integrerte verktøy".
Se vår veileder for hvordan du tilpasser informasjonstekster og integrerte verktøy.
Norsk helsenett inviterer fastleger til nytt Helsenorge-webinar
02.02.2023
Tema: Helsenorge-funksjonalitet for ubesatte fastlegelister, og hvordan du som fastlege kan sende verktøy til pasienter på en trygg og effektiv måte.
Det vil være mulig å stille spørsmål via chat.
Målgruppe: Fastleger
Tid: Onsdag 22. februar kl. fra 14:00 til ca.14:45
Sted: Digital livesending via nhn.no (opptak legges ut i etterkant)
70 % av fastlegene i Norge bruker nå DDFL
26.01.2023
Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av litt over 70 % av fastlegene i Norge. Dette utgjør totalt 3789 fastleger, og tjenestene brukes nå av 900 legekontorer.
Digital Dialog Fastlege er fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er: bestill time, forny resept, start e-konsultasjon og kontakt legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.
Endringer i timebokvisningen for DDFL
19.01.2023
Det gjøres en mindre endring i timebokvisningen i timebestillingsflyten. "Velg time" får fokus øverst som tittel, og hvem det er til (rolle, behandlernavn og navn på legekontor) ligger under som vanlig brødtekst. Tidligere ble navnet på fastlegen brukt som tittel i timebokvisningen. Hvis man velger "Foreslå tidspunkt", skal tittel fortsatt være navn på behandler og ingen ingress skal vises.
Veiledningsmateriellet er oppdatert
12.01.2023
Veiledningsmateriellet for fastleger som bruker Digital Dialog Fastlege på Helsenorge er nå oppdatert, i tillegg til mindre oppdateringer på siden. De oppdaterte veilederne er bedre tilpasset universell utforming.
Spørsmål og svar fra webinaret er publisert
03.01.2023
Spørsmål og svar fra webinaret for fastleger 30. november er nå publisert på nhn.no. Opptak fra webinaret samt spørsmål med svar ligger på denne siden.
2022 (28 saker)
Bruk av DDFL i julen
20.12.2022
Det nærmer seg jul, og mange skal etter hvert ta ferie. Derfor kan det være fint å minne om hva man bør gjøre med DDFL-tjenesten når man tar ferie, for å sikre at pasientene ved legekontoret får informasjonen de trenger.
Helsenorge anbefaler at legekontorene ikke skrur av de digitale fastlegetjenestene i ferien. Dersom man skrur av tjenestene, vil ikke pasientene finne fastlegetjenestene når de logger inn på Helsenorge. Derfor kan man som pasient tro at noe er galt og at man har mistet tilgangen til disse tjenestene.
Derfor er det mer hensiktsmessig å bruke informasjonstekster for å informere pasientene om avvikende åpningstider eller lignende. Tekstene legges inn i Helsetilbud, og blir synlige for legekontorets pasienter på Helsenorge. Se veilederen for Helsetilbud for å lære hvordan du redigerer disse tekstene. Se også den generelle veilederen for ferie og fravær.
Skjerminfo om Helsenorge for legekontorets venterom
16.12.2022
Vi vet at mange har etterspurt informasjonsmateriell til å ha i ventesonen på legekontoret sitt. Derfor har vi laget en liten animasjon som kan brukes til skjerminfo. Dette er en selvkjørende animasjon i 16:9-format lagret som en Powerpoint-fil, slik at den skal være enkel å ta i bruk.
Du kan laste ned skjerminfoen gratis fra nettbutikken vår.
DDFL for vikarer
13.12.2022
Innbyggere som ikke har fastlege, men står på en liste med én vikar, kan nå bruke fastlegetjenestene som f.eks. e-konsultasjon og timebestilling på Helsenorge.
I veilederen "Ubesatte fastlegelister: lister med 1 vikar" finner du informasjon om:
- Hva er funksjonaliteten og gevinst ved å tilby/bruke den
- Hvordan løsningen er bygget opp
- Oppsett i Adresseregisteret (AR)
- Hvordan det vil se ut for innbygger
- Hjelp til oppsett
Utvikling i bruk av DDFL i 2022
09.12.2022
Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av 68 % av fastlegene i Norge. Dette utgjør totalt 3653 fastleger, som er en økning på 781 i løpet av 2022. DDFL brukes nå av 872 legekontorer, som er 139 flere kontorer enn i starten av 2022. Fornyelse av resept via Helsenorge var den funksjonaliteten flest fastleger hadde tatt i bruk.
Digital Dialog Fastlege er en tjeneste mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Her kan pasientene bestille time, fornye resept, starte e-konsultasjon og kontakte legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.
Opptak fra webinar for fastleger ligger nå ute på nhn.no
02.12.2022
Onsdag 30. november holdt Norsk helsenett direktesendt webinar om hvordan fastleger kan tilpasse helsetilbudet sitt på Helsenorge. Fikk du ikke deltatt live, eller ønsker du å se webinaret på nytt? Da kan du se opptaket som ligger på webinar-sidene på nhn.no.
Dette er det første webinaret vi har holdt for fastleger. Det var 199 ulike seere som så webinaret direkte, og på det meste var det 100 som fulgte det samtidig. I tillegg er det 229 som per 2. desember har sett webinaret i opptak.
Vi er nysgjerrige på hva dere synes, og setter derfor stor pris på om dere vil fylle ut evalueringsskjemaet for webinaret.
Svar på spørsmål som ikke kunne besvares direkte under livesendingen, legges ut her når det er klart.
Nytt skjema for e-konsultasjon
02.12.2022
Nå er det laget et nytt skjema fastleger kan velge å bruke i forbindelse med e-konsultasjon. Skjemaet inneholder generelle spørsmål om helsetilstanden til pasienten, som fastlegen kan bruke til å innhente relevante opplysninger i forbindelse med henvendelsen.
Det gamle skjemaet inneholdt spørsmål tilknyttet korona. Med det nye skjemaet, er det nå tre ulike alternativer:
Under ser du hvordan det nye skjemaet ser ut. Du finner også skjemaet i PDF-format her.
Fastlegen kan velge dette skjemaet i Helsetilbud. Se veileder for fremgangsmåte her.
Verktøyformidleren er nå tilgjengelig fra internett
28.11.2022
Verktøyformidleren var tidligere kun tilgjengelig ved oppkobling fra Helsenettet. Løsningen er nå tilgjengelig på internett via Tjenesteportalen for helseaktører.
Informasjon om pålogging finner du på Helfo sine nettsider.
I Verktøyformidleren kan helsepersonell finne og forskrive godkjente digitale verktøy. Når du forskriver et verktøy vil pasienten bli varslet og få tilgang til verktøyet gjennom Helsenorge. Løsningen benytter HelseID for pålogging og identifikasjon av helsepersonell.
Ved å forskrive verktøy gir du pasienten
- en samlet og lett tilgjengelig oversikt på Helsenorge over verktøy som er aktuelle for pasienten, og som går på tvers av aktører i sektoren.
- varsling i Helsenorge om at verktøyet er forskrevet.
- enkeltpålogging mellom Helsenorge og verktøyet, dersom verktøyet krever innlogging.
I utgangspunktet har alt helsepersonell (som har HPR-nummer) tilgang til slik forskrivning. I Verktøykatalogen kan det likevel settes ytterligere begrensninger på enkelte verktøy, som går utover det generelle kravet til HPR-nummer (f.eks. krav til en bestemt autorisasjon).
Helsetilbud er nå tilgjengelig fra internett
17.11.2022
Helsetilbud var tidligere kun tilgjengelig ved oppkobling fra Helsenettet. Løsningen er nå tilgjengelig på internett via Tjenesteportalen for helseaktører. Det vil si at alle fastleger som bruker Digital Dialog Fastlege nå kan endre informasjonstekster og velge skjema i Helsetilbud!
Informasjon om pålogging finner du på Helfo sine nettsider.
Lurer du på hvordan du endrer informasjonstekster og velger hvilket skjema som skal vises i forbindelse med at innbygger henvender seg til fastlegen? Se veiledningsmateriell under overskriften "Helsetilbud" i veiledningsmateriell for fastleger på nhn.no.
Norsk helsenett inviterer fastleger til Helsenorge-webinar
28.10.2022
Tema: Hvordan fastleger kan tilpasse helsetilbudet sitt på Helsenorge
Det vil være mulig å stille spørsmål via chat.
Målgruppe: Fastleger
Tid: Onsdag 30. november kl. 14:00-14:45
Sted: Digital livesending via webinarsidene på nhn.no.
Nytt design for timebestilling
12.10.2022
Timebestilling på Helsenorge har fått nytt design med forbedret visning av blant annet kalender, ledige timer og informasjon som skal hjelpe innbygger med å bestille time. Designet er universelt utformet.
Hvordan timebestillingen på Helsenorge ser ut for innbygger vises i flere oppdaterte veiledere:
- Timebestilling via DDFL-tjenesten
- Timebestilling via ressurstimebok for fastleger
- Timebestilling via ressurstimebok for kommuner
Fornye utgåtte resepter via Helsenorge
03.10.2022
I februar utvidet Helsenorge legemiddeltjenesten med mulighet for å starte en henvendelse til fastlegen for å få fornyet resept, slik at innbygger kan ta med seg én eller flere resepter inn i Forny resept-dialogen. Dette gjaldt for legemidler som har en aktiv resept.
Dette er nå også mulig for legemidler med utgåtte resepter, som innbygger kan be om å få fornyet via Helsenorge. Disse legemidlene ligger under fanen "Resepthistorikk", og har fått en tilsvarende knapp som på aktive resepter.
Nytt veiledningsmateriell for Helsetilbud
08.09.2022
Lurer du på hvordan tekstene du legger inn i Helsetilbud vises for pasientene dine? I denne nye veilederen får du opp en delt visning, med Helsetilbud til venstre og helsenorge.no til høyre. Klikk på de ulike deltjenestene til venstre for å se hvor tekstene vises for innbygger i Helsenorge-visningen til høyre.
Dersom du har innspill til denne typen veiledningsmateriell, kan du kontakte oss på .
Du finner også en veileder for Helsetilbud i PDF-format under veiledningsmateriale for fastleger.
Nytt brukergrensesnitt for informasjonsmeldinger fra 16. august
11.08.2022
Fra 16. august lanseres det nye grensesnittet for redigering av informasjonsmeldinger. Dette er en del av endringene beskrevet i forrige nyhetssak fra 10. august.
Vårt helsetilbud får nytt brukergrensesnitt og ny funksjonalitet
10.08.2022
Vårt helsetilbud ble lansert våren 2021, og er et grensesnitt hvor fastleger kan legge ut felles informasjon til legekontorets pasienter på helsenorge.no. Teksten kan for eksempel inneholde informasjon om åpningstider, eller du kan legge inn tekst spesifikt for tjenestene bestill time, start e-konsultasjon, forny resept og kontakt legekontoret.
I august vil Vårt helsetilbud endre navn til Helsetilbud. Det får et nytt brukergrensesnitt og utvides med muligheten til å vedlikeholde triageringsverktøy, ved å inkludere skjema som innhenter relevante opplysninger og gir hjelp til å velge egnet kontaktform. Funksjonalitet for å vedlikeholde informasjonsmeldinger er uendret.
Dersom fastlegekontoret ikke ønsker å benytte standard oppsett for en dialogtjeneste kan dette nå endres i Helsetilbud. Legekontorene har dermed fleksibilitet mht. hvilke spørsmål og veiledning de tilbyr innbyggerne i forkant av timebestilling.
Helsetilbud er tilgjengelig i Tjenesteportalen for helseaktører og er foreløpig kun tilgjengelig ved oppkobling fra Helsenettet. Helsetilbud vil på et senere tidspunkt bli tilgjengelig fra internett.
Nå er nettbutikken til Helsenorge åpnet
08.07.2022
Nå er Helsenorges nettbutikk for produksjon og nedlasting av informasjons- og markedsmateriell åpen igjen.
Her kan du bestille trykk av tilgjengelig informasjons- og markedsmateriell om og fra Helsenorge.
Benytter du egen leverandør for trykk, kan filene gjøres tilgjengelige digitalt for nedlasting eller oversending.
Har du innspill til nyhetssaker og oppdateringer som er nyttige for deg?
03.06.2022
Vi ønsker tilbakemeldinger på hva du synes om nyhetssiden, og ville satt stor pris på om du vil svare på noen spørsmål. Spørreskjemaet tar ca. 4 minutter å fylle ut.
Trykk her for å gå til spørreskjemaet.
Bestilling av markedsføringsmateriale
27.05.2022
Det er for øyeblikket ikke mulig å bestille markedsføringsmateriale om Helsenorge på nhn.no. Informasjon om når og hvordan du kan bestille dette, vil oppdateres snarlig. Da vil du kunne bestille markedsføringmateriale via siden "Kom i gang med digital dialog på ditt legekontor".
Bruk av DDFL ved ferieavvikling
19.05.2022
Nå nærmer det seg sommer og ferieavvikling, og du som fastlege lurer kanskje på hva du bør gjøre med DDFL-tjenesten på Helsenorge når du tar ferie?
Helsenorge ønsker ikke at legekontorene skrur av de digitale fastlegetjenestene, for da vil pasientene plutselig ikke finne tjenestene de er vant til å se. Dette kan oppleves som om at de har mistet tilgang til tjenestene.
For å informere legekontorets pasienter om avvikende åpningstider på grunn av ferieavvikling eller liknende, kan man legge ut tekst om dette enten via Vårt helsetilbud eller Bedriftsregisteret. Disse tekstene blir synlige for legekontorets pasienter på Helsenorge. Se hvordan du redigerer tekster i veilederen for Vårt helsetilbud eller via Bedriftsregisteret.
Se også den generelle veilederen for ferie og fravær.
Mer fleksibilitet ved bruk av skjema tilknyttet timebestilling
08.04.2022
Løsningen som er etablert for triageringspilot er fleksibel og kan gi nye muligheter i fremtiden. For eksempel at legekontorer kan velge hvilke skjemaer som skal vises i tilknytning til timebestilling og andre tjenester. Vi er gang med å gi kommunene denne muligheten i forbindelse med timebestilling for henholdsvis koronatest og koronavaksine, og det vil være mulig å realisere noe tilsvarende for fastleger i fremtiden. Det vil tilrettelegges for at fastleger i fremtiden både kan velge mellom ulike spørreskjema og verktøy og hvordan man ønsker å motta svar.
Oppdatert informasjon om hvordan du tar i bruk DDFL
17.03.2022
Vurderer legekontoret å ta i bruk Digital Dialog Fastlege (DDFL)? Nå har vi oppdatert informasjonssiden som viser hvordan du kommer i gang med DDFL. Her finner du blant annet informasjon om hva DDFL er, hvordan tjenesten ser ut for innbygger, og hva du må gjøre for å ta i bruk tjenesten.
60% av fastlegene i Norge bruker nå DDFL
10.03.2022
Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av 60 % av fastlegene i Norge. Dette utgjør totalt 2976 fastleger, og tjenestene brukes nå av 747 legekontorer.
Digital Dialog Fastlege er fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er: Bestill time, forny resept, start e-konsultasjon og kontakt legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.
Nytt veiledningsmateriale for representasjon/fullmakt
24.02.2022
Lurer pasientene dine på hvordan de oppretter fullmakt på Helsenorge? Nå ligger det oppdatert veiledningsmateriale om representasjon på Helsenorge under veiledningsmateriale for fastleger. Veilederne viser skjermbilder og går gjennom steg for steg hva innbygger må gjøre for å opprette fullmakt, og hvordan man finner timeavtaler for de man representerer på Helsenorge.
Materialet finner du under: Representasjon på Helsenorge
Nå har Helsenorge over 5 millioner brukere
22.02.2022
Helsenorge passerte nylig 5 millioner brukere. Dette inkluderer innbyggere som logger inn med sin egen bruker, og innbyggere som er representert gjennom foreldre eller fullmakt. Det er dermed stadig flere innbyggere som tar i bruk og blir kjent med tjenestene på Helsenorge, inkludert fastlegetjenestene.
Lurer du som fastlege på hvordan Helsenorge ser ut for pasientene dine? Se eget veiledningsmateriell.
Fornye resept hos fastlege på Helsenorge
03.02.2022
Legemiddeltjenesten utvides med mulighet for å starte en henvendelse til fastlegen for å få fornyet resept. Innbygger kan ta med seg én eller flere resepter inn i Forny resept-dialogen. Selve dialogen mot fastlegen fungerer som før, forskjellen er at den vil være forhåndsutfylt med de valgte reseptene.
Innbyggere som velger Forny resept på forsiden eller i Skriv melding, vil få opp en plakat med informasjon og mulighet for å gå videre til Legemiddeltjenesten for å hente resepter derfra, i stedet for at Forny resept-dialogen startes direkte.
Denne endringen blir tilgjengelig i neste leveranse på Helsenorge. Se hvordan dette vil se ut for innbygger her. Du finner også annet veiledningsmateriale for fastleger.
Vi øker antall tegn i Vårt helsetilbud
27.01.2022
Vårt helsetilbud er en tjeneste hvor fastleger kan legge ut felles informasjon til legekontorets pasienter på helsenorge.no. Tjenesten finnes i Helfos tjenesteportal for helseaktører. Som fastlege logger du deg inn med HelseID.
Når du åpner Vårt helsetilbud finner du et panel som viser hvilke tjenester du som fastlege tilbyr via helsenorge.no. Under dette panelet er det et felt som heter "Informasjon fra legekontoret". Dette er informasjon som vises til pasienter på helsenorge.no. Denne teksten er felles for hele legekontoret, og den er valgfri å legge ut. Teksten kan for eksempel inneholde åpningstider, ferieavvikling eller påminnelse om munnbind. Du kan også legge inn tekst spesifikt for tjenestene bestill time, start e-konsultasjon, forny resept og kontakt legekontoret.
Vi har fått tilbakemeldinger fra fastleger om at de ønsker å øke antall tegn i disse informasjonsfeltene. Derfor jobber vi denne våren med å utvide maksgrensen fra 100 til 300 tegn.
For å se hvordan tjenesten ser ut og hvordan den brukes, se vår veileder her.
Flere fastlegekontor i gang med bruk av triageringsverktøy i pilot
07.01.2022
Triageringspiloten som del av Digital Dialog Fastlege (DDFL) er i gang, og skal vare ut 2022. Verktøyet er integrert sømløst med Helsenorge, og skal gi pasientene veiledning om timevalg via utfylling av skjema. Gevinsten med dette er at man sparer tid for både fastlege og pasient, der begge får mulighet til å forberede seg til timen. Helsedirektoratet er ansvarlig for prosjektet, som har anskaffet triageringsverktøyet (Doctrin).
2021 (2 saker)
Økning i bruken av DDFL i 2021
14.12.2021
Året 2021 går mot slutten, og bruken av tjenesten Digital Dialog Fastlege (DDFL) fortsetter å øke. I uke 50 i år var det totalt 2 921 fastleger som benyttet funksjonaliteten, som utgjør 59 % av alle fastleger i Norge. Dette er en økning på 29,7 % siden desember 2020.
Det var 721 legekontor som brukte DDFL i uke 50 i år. Dette er en økning på 29 % fra desember 2020.
Nå er det over 1 million som har lastet ned Helsenorge-appen
03.12.2021
Helsenorgeappen gir pasientene dine tilgang til alle helsenorge-tjenestene de er vant til på nett, og i tillegg blir detenklere å logge på. Ved førstegangsbruk må innbyggere logge på med bank-id som de er vant til, men man kan velge om man vil logge på med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning neste gang.