Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Helsenorge for fastleger

Kom i gang med digital dialog for fastlege

Bli med på det nasjonale tilbudet! Ved utgangen av 2022 benyttet rundt 70% av fastlegekontorene i Norge digital dialog via Helsenorge.

Digital dialog fastlege (DDFL) består av fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er:

  • bestill time
  • forny resept
  • start e-konsultasjon
  • kontakt legekontoret

​Pasienten bruker tjenestene ved å logge inn på Helsenorge. Fastlegen logger inn via sitt elektroniske pasientjournalsystem. Fastlegene kan kontakte sin journalsystemleverandør for å høre om de kan tilby tjenestene til sine pasienter.

Se video om hvordan tjenestene ser ut for innbygger her:


Slik fungerer tjenestene for fastlegen

Alle de fire tjenestene er integrert i fastlegens elektroniske pasientjournalsystem. Tjenestene kan skrus av og på av fastlegen selv. Dette gjør at det er mulig å bruke bare noen av tjenestene. Digital dialog er toveis, ved at både pasient og fastlege kan starte dialogen.

Kom i gang med digital dialog på ditt legekontor

Her finner du informasjon om hvordan du kommer i gang med digital dialog for fastleger (DDFL).


Hvorfor bruke digital dialog?

Det er mange gode grunner til å tilby pasientene digitale tjenester. Her har vi oppsummert ti av de.

Endringsønsker reguleres i bruksvilkårene.

Fant du det du lette etter?