Administrere brukere, overvåke meldingsflyt og administrere kommunens tilkobling til VKP (Velferdsteknologisk knutepunkt). Her finner du detaljerte brukerveiledninger for MinSide.
Roller og tilganger
Det er opprettet tre ulike brukerroller som har til hensikt å speile de tjenstlige behovene som kommunene har for bruk av MinSide.
Rolle | Tilganger for rolle |
Overvåkning | Har lesetilgang til siden for meldinger, statistikk, partnerprofil og systemtilganger |
Brukeradmin | Kan opprette nye brukere med rolle Overvåkning eller Administrasjon. Det er kun én person i kommunen som kan ha rollen som Brukeradmin. Brukeradmin-rollen har ingen andre tilganger, men den som er Brukeradmin i kommunen kan også ha Administrasjon-rolle eller Overvåkning-rolle i tillegg. |
Administrasjon | Har full tilgang til siden for meldinger, partnerprofil, utstyrsoversikt og varsler. Har lesetilgang til statistikk, systemtilganger og persontilganger.Kan sette opp hvordan Duplikate tiltak skal behandles for Gerica. Rollen kanresende og slette meldinger. |
Brukergrensesnittet på Min side er viktig for at kommunen skal kunne håndtere feil som oppstår enten i avsender-systemet eller hos mottaker. Behovene som skal ivaretas ved hjelp av VKP Min side er:
- Re-sende journaler som har feilet på grunn av feil-registrering i EPJ. (Rolle Administrasjon)
- Slette journaler (meldinger) som ikke skal journalføres (Rolle Administrasjon)
- Sette opp e-postvarsler knyttet til feilsituasjoner som oppstår, og som dermed kan rutes til riktig instans i kommunen (Rolle Administrasjon)
- Overvåke meldingsflyten generelt (se antall meldinger fra ulike partnere) (Rollene Overvåkning og Administrasjon)
- Stoppe innsending/spørring til/mot EPJ, når det er nødvendig (f. eks. ved oppgradering/nedetid) (Rolle Administrasjon)
- Oversikt over hvilke device/utstyr/apparater som sender informasjon inn til EPJ. (Rolle Administrasjon)
Logg inn og ut
Når det er opprettet en personlig bruker til Min side på VKP kan man logge inn fra URL: https://minside.vkpnorge.no
Da kommer du hit:

Trykk på knappen Logg inn med HelseID
Videre kan du logge inn med BankIDeller BankID på mobil via ID-Porten.
Velg ID-Porten i bildet under:

Etter å ha valgt ID-Porten logger du inn med det som passer best:

Slik vises Min side når du logger inn med rollen Administrasjon:

Hvis du logger inn med rollen Overvåkning vil du se det samme bildet med unntak av Utstyrsoversikt-menyen.
Uansett rolle, hvis du er inaktiv mer enn 20 minutter vil systemet logge deg ut. Det samme gjelder hvis du har vært innlogget totalt mer enn to timer. Hvis du får endret rolle mens du er innlogget vil du bli logget ut.
For å logge ut selv, trykk Logg ut oppe til høyre ved navnet ditt.
Logg over uthenting av pasientinfo fra EPJ
Hvis kommunen har koblet opp integrasjon for å hente ut pasientinformasjon fra EPJ til én eller flere Velferdsteknologi (VFT)-systemer, vil hver uthenting som er gjort vises i listen under.

Leverandør | Leverandør og system som initierte uthentingen av pasientinformasjon |
API-endepunkt | Hvilken av VKPs API-tjenester som ble brukt i uthentingen |
Antall objekter | Antall FHIR-objekter som ble hentet ut |
Mottatt | Klokkeslett for når uthentingen var ferdig |
Svar ok? | Hvis alle pasienter ble hentet ut uten feil vil “Svar ok?”-kolonnen vise “Ja”, ellers “Nei”. Ved “Nei” kan du åpne opp linjen for å se på feilkoder fra uthentingen |
Søk tillatt | Vanligvis vil søk være tillatt. Men hvis VFT-systemet bruker VKP-API-tjenester som ikke er avtalt, er søk ikke tillatt. Ta i så fall kontakt med NHN |
Service codes | Service codes/tjenestekoder brukes for å sikre at VFT-systemer bare henter ut de pasientene de har tjenstlige behov for |
NB! Man kan bruke listen til å følge med på eventuelle feil, og for å følge med på at uthenting går som planlagt. Hvis en uthenting som vanligvis går daglig klokka 12 ikke vises i listen til rett tid, er det mest sannsynlig (VFT)-løsningen som av en eller annen grunn ikke har foretatt noe kall. Ta da kontakt med den VFT-leverandøren det gjelder.
Statistikk
Statistikk-siden er tilgjengelig for rollene Overvåkning og Administrasjon.
Åpne siden ved å klikke på menyvalget Statistikk. Statistikksiden har to undersider, Overordnet og Historiske tall, som vises i menyen til venstre på siden.
Overordnet
UnderOverordnet finner du overordnet statistikk for meldinger som er journalført via VKP hos din kommune. Siden inneholder en oversikt over mottatte og feilede meldinger for de siste fem, ti eller femten døgnene, samt en oppsummering over alle feilede meldinger som fortsatt er aktive.
Du kan klikke på enkeltmeldinger som har feilet under Alle aktive, feilede meldinger - Se detaljer. Da vises meldingen i meldingslisten.
Historiske tall
Under historiske tall ser du statistikk over:
- Trendlinje over mottatte meldinger siden oppstart,
- Antall journalførte meldinger siden oppstart
- Første melding i din kommune
- Gjennomsnittlig antall meldinger per døgn siden oppstart
- Totalt antall journalførte meldinger per avsender
- Totalt antall journalførte meldinger per meldingstype
Utstyrsoversikt
Utstyrsoversikt er tilgjengelig for brukere med rollen Administrasjon.
Klikk på menyvalget Utstyrsoversikt for å åpne innholdet. Her kan du se alle medisindispensere/digitalt tilsyn - heretter kalt apparater - som det er sendt meldinger fra via VKP til EPJ.

Funksjoner på Utstyrsoversikt-siden er:
- Søke etter apparater på navnet (Evondos, Pilly etc) eller apparatets ID
- Åpne detaljer for å se ID-er på apparatet -trykk pil ned knapp til høyre for navnet
- Trykke Oppdater-knappen til høyre for søkefeltet for å se apparat(er) som nettopp er lagt til fra nye meldinger i meldingslisten
- Eksporter listen over apparater til excel ved å trykke Last ned-knappen til høyre for Oppdater-knappen.
- Filen vises som nedlastet i browser og finnes igjen under mappen Nedlastinger
Meldinger
Meldinger-menyen er tilgjengelig for rollene Overvåkning og Administrasjon. Men resending og sletting av meldinger er kun tilgjengelig for rollen Administrasjon.
Oversikt over meldinger

I bildet ovenfor vises meldingene som er sendt gjennom eller har feilet i knutepunktet. Du kan se meldinger som har status OK på journalføring fra 1-14 dager bakover i tid avhengig av hva som er satt opp for din kommune under Innstillinger-menyen.
Feilede meldinger forsvinner fra listen hvis de resendes og får journalføringsstatus OK (etter 1-14 dager). De forsvinner også hvis de slettes fra meldingslisten. Feilede meldinger som ikke blir behandlet av kommunen slettes automatisk etter seks måneder.
Meldingene vises med de nyeste øverst, og det vises 25-meldinger per side. Men du kan sortere listen som du vil, vise flere meldinger per side samt søke i den og filtrere.
Oppdatere meldingslisten
Hvis du leter etter meldinger som nylig har blitt sendt fra VFT-leverandør, kan det hende du må oppdatere listen med meldinger for å få opp de nyeste. Klikk i så fall på oppdater-ikonet til høyre over meldingslisten.

Se detaljer for en melding
For å se detaljer om en melding, klikk på meldingen. Da ser du tre faner med mer detaljer om meldingen.

Under Generell informasjon ser du hva slags melding det er og hvem den kommer fra. Under Hendelser ser du hvilke steg meldingen har gått gjennom i VKP-løsningen.

Sjekk hendelser for meldinger som feiler. Hendelsene kan ofte forklare hva som har skjedd og hvordan meldingen kan behandles videre.
Under fanen Personinformasjon kan du se fødselsnummer for feilede meldinger. Du må da bekrefte at du ønsker å se opplysningen da dette oppslaget logges med hvem som har gjort innsynet i VKP.
Bla i meldinger
Når du åpner opp en ny sesjon av Min side vises 25 rader/meldinger per side. For å bla i sidene kan du bla med pilene over meldingslisten.

Du kan også sette sidestørrelse til 50 eller 100 ved å velge verdi fra pilen til høyre for Antall rader per side.
Sortere meldingene
Meldingslisten kan sorteres synkende og stigende på alle kolonner i Meldingslisten unntatt kolonnen Status.
Klikk på navnet på en kolonne for å sortere på den. Klikke en gang til for å snu sorteringen av kolonnen.
Søk i meldinger
For å søke i meldinger, legg inn søkeord og trykk på søke- ikonet eller trykk <Enter>. Det er feltene/kolonnene EPJ-ID, Person-ID, Beskrivelse og MeldingsID som er søkbare. Person-ID er en intern ID for Min side.
Det er ikke mulig å søke på Fødselsnummer.

For å få tilbake opprinnelig meldingsliste, fjern søkeordet ogtrykk på søke- ikonet eller trykk <Enter>.
Filtrere meldinger
De to mest vanlige behovene for filtrering er å se på meldinger som har feilet i validering og meldinger som har feilet i journalføring. Disse to filterne er det egne knapper for over meldingslista.
For mer avansert filtrering kan du trykke på Avansert filter-knappenoppe til venstre i Meldinger-bildet.
Øverst i det avansert filteret finnes en funksjon for å nullstille valgte filtre. Klikk på Nullstill filter medfører at alle filtervalg nullstilles, også filtrering med knappene Vaildering feilet og Journalføring feilet.

lteret inneholder ulike grupper. Gruppene vil variere med innholdet i meldingslisten. Nedenfor er det en gruppe Medisindispenser. Men hvis kommunen ikke har koblet opp medisindispensere i VKP vil ikke denne gruppen være der.Filtervalgene innenfor en gruppe behandles med eller (programmatisk OR). Filtervalgene på tvers av gruppene behandles med og (programmatisk AND).
Bildet under viser detaljene for hver av de fem filtergruppene for dette filterbehovet:
Jeg ønsker å se alle meldinger av typen Medisindispenser som har feilet i journalføring fra og med 19. juli 2022:

For hvert enkelt filter som velges, opprettes en filteretikett over meldingslisten. For å fjerne et filtervalg, sett tilbake filtermarkeringen i Avansert filter, eller slett den tilsvarende etiketten ved å klikke i krysset til høyre for navnet.
For kommuner som har Digital hjemmoppfølging kan disse meldingene også filtreres ut.
Behandling av feilede meldinger
Det er kun rollen Administrasjon som har tilgang å markere og behandle feilede meldinger.
Meldinger som har feilet på Min side kan resendes eller slettes fra Min side.
Feilede meldinger som er eldre enn seks måneder blir automatisk slettet fra Min side. Kommunen mottar en mail om dette.
Markering av meldinger
For å behandle enkeltmeldinger må de først markeres. Det kan gjøres ved å markere i boksen til venstre for meldingen.
Man kan også markere alle meldinger på en side ved å klikke i boksen over meldingslisten. Når meldinger markeres vises ikonene for tilgjengelige funksjoner for videre behandling ved siden av markeringen
Se eksempel under der alle meldinger som har feilet i journalføring ønskes resendt:

Resending av meldinger
I bildet over er fem meldinger markert og de kan enten resendes eller slettes.
Ved resending, trykk på resend ikonet etter markeringen. Du vil da få opp et bilde for å bekrefte resendingen, eller du kan angre ved å trykke Lukk.

Sletting av meldinger
For å slette en melding,marker meldingen, eller marker alle meldinger på siden, og trykk på Slette-ikonet
Du får da en grønn melding oppe i høyre hjørne noen sekunder som bekrefter slettingen.
Innstillinger
Her finner du brukerveiledninger for innstillinger for partnerprofil, varsler, persontilganger og systemtilganger.
Partnerprofil
Rollen Administrasjon kan gjøre endringer i Innstillinger og Partnerprofil.
Rollen Overvåker kan se opplysningene som er satt opp under Innstillinger og Partnerprofil.
Journalføring av meldinger
Antall døgn med visning
Under Journalføring av meldinger kan det settes opp hvor mange dager tilbake i tid kommunen skal kunne se vellykkede meldinger (uten feil) i Min side. Antall dager som kan settes opp er fra og med null til og med 14.

Registrer antall dager innkommende meldinger skal vises på Min side. Trykk deg deretter ut av feltet slik at Lagre-knappen blir aktiv/blå, og trykk på Lagre-knappen.
Feilede meldinger blir liggende til de aktivt blir slettet av kommunen eller etter seks måneder.
Automatisk resending
Når meldinger feiler på Min side, og avvikene rettes opp i, kan meldinger resendes fra Meldinger-menyen på Min side. Det er også mulig å sette opp ett eller to tidspunkter for daglig automatisk resending.

Det gjøres ved å sette Automatisk resending til På, velge ett eller to klokkeslett, og trykke Lagre. For å slå av, sett Automatisk resending til Av og trykk Lagre. For å angre en endring som ikke er lagret kan du trykke Avbryt.
Stopp ved duplikate tiltak (kun for Gerica)
Funksjonen for å håndtere Duplikate tiltak gjelder kun for pasientjournal i Gerica. De to alternative valgene Melding skal feile og Journalfør på unike tiltak er forklart i bildet under.

Regler ved journalføring av meldinger på gammelt format (FHIR STU3)

Regler ved journalføring av meldinger på gammelt format (FHIR R4)
Uthenting fra EPJ
Under uthenting fra EPJ kan du se hvilke tjenestekoder og EPJ-verdier som er satt opp for din kommunes EPJ. Her er et eksempel:

Du kan også se koblingen mellom VFT-leverandør(er) og VKP-kode(r) for kommunens EPJ. Her er et eksempel:
%20og%20VKP-kode(r)%20for%20kommunens%20EPJ.png)
EPJ-integrasjon
Under Innskriving til journal, kan kommunen velge å slå av integrasjonen slik at meldingene ikke sendes til EPJ for journalføring.Meldinger som kommer inn til VKP må da resendes ved en senere anledning når integrasjonen er aktiv igjen. Funksjonen kan brukes ved nedetid for EPJ.

For å slå av Innskriving til journal, klikk i feltet for å åpne detaljene. Klikk så på PÅ-knappen slik at den blir rød og heter AV og trykk Lagre. For å slå integrasjonen på igjen vil knappen heter AV og skal endres til PÅ. Hvis du angrer før du har lagret kan du trykke Avbryt.
Nederst i samme bilde som over kan kommunen slå av og på integrasjonen for Uthenting fra Journal.Knappen kan brukes dersom kommunen trenger å skru av muligheten for uthenting av informasjon fra EPJ, på en rask måte.

For å slå av Uthenting fra journal, klikk i feltet for å åpne detaljene. Klikk så på PÅ-knappen slik at den blir rød og heter AV og trykk Lagre. For å slå på integrasjonen, trykk på AV så den endres til PÅ og trykk Lagre. Hvis du angrer før du har lagret kan du trykke Avbryt.
Varsler
Brukere med rollen Administrator har tilgang til siden Varsler.
Varsel-siden ligger under menyvalget Innstillinger og heter Varsler i menyen til venstre.
Slå av og på e-postvarsler og varsler ved avvik
Kommunen kan selv styre om e-postvarsler skal være på eller av.
Det samme gjelder for varsler ved avvik i forhold til normalt antall meldinger totalt og per VFT-leverandør.
For å endre varsling fra På til Av eller motsatt, klikk på knappen til høyre for E-postutsendelse/Varsel ved avvik.
Hvis du slår av varseletE-postutsendelse men har Varsel ved avvik på, vil du kun få varsler om avvik.

Varselkategorier
Varslene er delt opp i fire varselkategorier for Gerica: Feil eller manglende tiltak i EPJ, Varsel om duplikat, Varsel om unormalt antall meldinger og Andre varsel:

For Profil finnes varselkategoriene: Journalføring feilet ogVarsel om unormalt antall meldinger:
Cosdoc har varselkategoriene: Mangler journaltype eller tjenester i EPJ, Varsel om unormalt antall meldinger ogAndre varsel:
Gerica - bydeler (City district)
Brukere som har tilgang til varselmenyen kan sette opp e-postadresser til de som skal motta varsler. For varselkategoriene "Feil eller manglende tiltak i EPJ "og "Varsel om duplikat" skal e-postene settes opp per bydel for de kommunene som har bydeler (benytter City-district i Gerica):
.png)
Legge til, endre samt slette mottakere av e-postvarsel
Måten å legge til, endre eller slette mottakere av e-postvarsel er den samme for alle varselkategorier og uavhengig av EPJ.
For å Legge til en ny bruker trykk på Pluss-ikonet: Velg bydel hvis kommunen har bydeler og registrer e-postadresse til mottaker av varselkategorien.
Trykk <Tab> eller et annet sted utenfor feltet slik at Legg-til knappen blir aktiv. Trykk så på Legg til-knappen. Da får du en ny linje for å registrere en ny mottaker. Legg evt. til flere mottakere. Trykk Lagre. Trykk så evt. Avbryt for å lukke ubrukte linjer.
For å endre eller slette en e-postadresse, trykk på Endre-knappen til høyre på linjen:Da får du opp en redigerbar linje under den opprinnelige mottakeren slik:

Endre e-postadressen eller trykk i Slettekryss-ikonet for å slette. Trykk så Lagre.
Varsel om unormalt antall meldinger
For å sette opp varsel ved mottak av unormalt antall meldinger, setter man opp e-post til den eller de som skal ha varselet slik det er beskrevet for øvrige varselkategorier ovenfor.
I tillegg kan man for dette varselet sette opp hvor stort avvik fra normalt antall meldinger det kan være før varsel sendes.
Man kan velge enhet for avvik i antall eller i prosent. Man kan sette opp varslene for totalen og per VFT-leverandør.
Under er et eksempel der varsel vil bli sendt hvis det totalt mottas 10% flere eller 10% færre meldingeri VKP
For å endre innstillingen for avvik for en linje, trykk på knappen under Handling.
Sett inn nye verdier og trykk Lagre-knappen. Eller trykk Avbryt før Lagre for å beholde de eksisterende verdiene.
Hvis du ønsker å se innholdet i varselmeldingene som sendes kan du trykke på pil-ned knappen til høyre for E-postinnhold.
Persontilganger
Brukere med rollen Brukeradmin kan opprette, endre og slette persontilganger.
Brukere med rollen Administrasjon kan se alle persontilganger som er registrert, men kan ikke redigere.
Bruker som har vært inaktiv i tre måneder vil få et varsel på e-post fra om at vedkommende vil deaktiveres om fire uker hvis ikke de logger inn på Min side. Hvis det 14 dager senere ikke har vært noen aktivitet sendes et nytt varsel til brukeren. Det samme gjøres etter 13 dager igjen. Hvis brukeren fremdeles ikke har vært aktiv dagen etter, deaktiveres brukeren.
Opprette persontilgang
For å opprette en ny persontilgang, logg inn som Brukeradmin, gå til Innstillinger-Persontilganger og trykk på pluss-ikonet nederst i listen.

Registrer fødselsnummer, fornavn og etternavn, e-postadresse samt ønsket tilgangsnivå i feltene for dette, og trykk Lagre-knappen for å lagre. Eventuelt trykk Avbryt-knappen for å angre.
Når opplysningene er lagret er persontilgangen umiddelbart aktiv.
Endre persontilgang
Følgende kan endres på en persontilgang:
- Tilgangsnivå
- Epost
For å endre, trykk på på Endre-ikonet til høyre i listen over persontilganger.

Endre i ett eller begge felt og trykk Lagre. For å angre før du har lagret kan du trykke Avbryt.
Hvis du ønsker å endre navnet på en bruker, må du slette brukeren og opprette en ny med det nye navnet.
Slette persontilgang
For å slette en persontilgang, trykk på Slette-ikonet til høyre i listen over persontilganger. Når du har trykket på Slette-ikonet må du bekrefte slettingen. Trykk Bekreft-knappen for å slette eller Lukk-knappen for avbryte.
Aktivere bruker som har blitt deaktivert
Dersom en bruker har blitt deaktivert, kan den aktiveres igjen av NHN. Ta i så fall kontakt med Kundesenteret Norsk Helsenett <kundesenter@nhn.no>.
Systemtilganger
Brukere med rollene Administrasjon og Overvåkning kan se opplysningene under Systemtilganger. Her vises hvilke leverandører som har integrasjon med kommunen og hvilke tjenestekoder som er satt opp dere i mellom. Se for øvrig teksten på siden.
