Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) håndterer informasjonsflyt mellom velferdsteknologiske løsninger og elektronisk pasientjournal (EPJ).
Hva er tjenesten?
VKP bidrar til å knytte sammen velferdsteknologiske løsninger og EPJ i kommunene for uthenting av informasjon fra EPJ til velferdsteknologisk løsning og journalføring fra velferdsteknologisk løsning til EPJ. Dette gir en rekke gevinster:
-
Sikrer oppdatert informasjon og automatisk dokumentasjon: Tjenesten henter oppdaterte opplysninger fra EPJ, og sørger for at et varsel fra pasienten og påfølgende oppfølging blir automatisk journalført i systemet. Dette gir helsepersonell en mer helhetlig og pålitelig oversikt.
-
Forbedrer informasjonsflyt og effektivitet: En oppfølgingstjeneste får tilgang til relevant og oppdatert pasientinformasjon, noe som bidrar til at alle som samarbeider om en pasient har det samme beslutningsgrunnlaget.
-
Tilbyr en fleksibel og fremtidsrettet løsning: Tjenesten blir kontinuerlig videreutviklet og tilpasset basert på kommunenesbehov for nye integrasjoner.
Hvorfor ta i bruk tjenesten?
- Redusert behov for dobbeltføring fører til større omsorgskapasitet.
- Økt tilgang på data gir bedre beslutningsgrunnlag. Automatisert journalføring fører til enklere overholdelse av journalføringsplikten.
- Automatisert journalføring fører til økt pasientsikkerhet og økt datakvalitet.
- Uthenting fra journalsystem fører til økt datakvalitet og økt pasientsikkerhet.
- Å knytte sammen journalsystemet med velferdsteknologisystemene tvinger gjennom økt datakvalitet og datakontinuitet.
- Oversikt over kommunens egen velferdsteknologi på VKP MinSide, med mulighet for å administrere brukere og tilkobling, se trafikkoversikt og overvåke meldingsflyt.