Hopp til hovedinnhold
NHN

Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) håndterer informasjonsflyt mellom velferdsteknologiske løsninger og elektronisk pasientjournal (EPJ).

Hva er tjenesten?

VKP bidrar til å knytte sammen velferdsteknologiske løsninger og EPJ i kommunene for uthenting av informasjon fra EPJ til velferdsteknologisk løsning og journalføring fra velferdsteknologisk løsning til EPJ. Dette gir en rekke gevinster:

  • Sikrer oppdatert informasjon og automatisk dokumentasjon: Tjenesten henter oppdaterte opplysninger fra EPJ, og sørger for at et varsel fra pasienten og påfølgende oppfølging blir automatisk journalført i systemet. Dette gir helsepersonell en mer helhetlig og pålitelig oversikt.

  • Forbedrer informasjonsflyt og effektivitet: En oppfølgingstjeneste får tilgang til relevant og oppdatert pasientinformasjon, noe som bidrar til at alle som samarbeider om en pasient har det samme beslutningsgrunnlaget.

  • Tilbyr en fleksibel og fremtidsrettet løsning: Tjenesten blir kontinuerlig videreutviklet og tilpasset basert på kommunenesbehov for nye integrasjoner.

Hvorfor ta i bruk tjenesten?

  • Redusert behov for dobbeltføring fører til større omsorgskapasitet.
  • Økt tilgang på data gir bedre beslutningsgrunnlag. Automatisert journalføring fører til enklere overholdelse av journalføringsplikten.
  • Automatisert journalføring fører til økt pasientsikkerhet og økt datakvalitet.
  • Uthenting fra journalsystem fører til økt datakvalitet og økt pasientsikkerhet.
  • Å knytte sammen journalsystemet med velferdsteknologisystemene tvinger gjennom økt datakvalitet og datakontinuitet.
  • Oversikt over kommunens egen velferdsteknologi på VKP MinSide, med mulighet for å administrere brukere og tilkobling, se trafikkoversikt og overvåke meldingsflyt.
Fant du det du lette etter?