Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP)

Personvern og informasjonssikkerhet

Se hvilke data som lagres i VKP, med hvilken hensikt, og hvor lenge.

Meldinger

  • Hvor: Database
  • Hvorfor: For at Norsk helsenettskal kunne behandle meldingen må den midlertidig lagres. Hvis vi ikke mellomlagrer meldingen så vil det være en betydelig risiko for at meldinger kan gå tapt. Meldingen som mellomlagres vil inneholde sensitiv personinformasjon.
  • Hvor lenge: For meldinger som behandles uten feil vi de bli slettet umiddelbart etter at vi har mottatt bekreftelse fra EPJ-systemet om at meldingen er mottatt. Det er oftest kun snakk om sekunder. Hvis det er noe feil med melding, feil med hvordan pasienten er satt i EPJ eller andre feil så lagrer vi meldingen frem til problemet er løst og meldingen er bekreftet mottatt i EPJ eller slettet av kommuneadministrator

Funksjonell logg

  • Hvor: Database
  • Hvorfor: For å kunne spore hvem som har gjort hva med en melding (for eksempel slettet en melding), lagrer vi hvem som har gjort hvilke handlinger på hvilke meldinger.
  • Hvor lenge: To år.

Autorisasjonslogg

  • Hvor: Database
  • Hvorfor:For å kunne spore hvem som har hatt og gitt tilgang til andre til MinSide.
  • Hvor lenge: Femår.

Behandlingshistorikk

  • Hvor: Database/interne logger.
  • Hvorfor:For å kunne se hva som har skjedd med en melding, lagres en behandlingshistorikk. Denne brukes hovedsakelig til feilsøking ved problemer.
  • Hvor lenge: Inntil 6 måneder.
Fant du det du lette etter?