Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) erstattes av enkeltstående API-baserte informasjonstjenester i løpet av 2026.
Ny løsning
For å møte det økende antallet kommuner og leverandører som ønsker å ta i bruk Velferdsteknologisk knutepunkt, har NHN startet et arbeid med å fornye tjenesten. Gjennom 2026 vil vi tilgjengeliggjøre et sett informasjonstjenester som til sammen erstatter dagens VKP.
Leverandørene må ta i bruk disse informasjonstjenestene for å tilby VKP-funksjonalitet. Ved å ta i bruk informasjonstjenestene etter hvert som de blir tilgjengelig kan leverandørene gradvis tilby VKP-funksjonalitet gjennom 2026.
Suksessiv utrulling
Den nye løsningen for VKP vil bestå av informasjonstjenester som etableres på kommunal samhandlingsplattform. De blir tilgjengelig steg for steg:
-
Første del av løsningen kommer i 1. kvartal 2026
-
Suksessiv utrulling frem til vi har en komplett erstatning
-
Full erstatning for dagens VKP er forventet i løpet av 3. kvartal 2026
Hensikten med suksessiv utrulling er at det skal være mulig for leverandørene å gradvis tilby VKP-funksjonalitet gjennom 2026.
Se planlagte prioriteringer for de ulike informasjonstjenestene under veikart.
Hva betyr det i praksis?
Ny løsning vil kreve at leverandører av velferdsteknologiske løsninger og kommunale journalsystemer må utvikle integrasjoner i systemene sine til å bruke de nye informasjonstjenestene istedenfor VKP.
Suksessiv utrulling gjør at systemleverandørene kan starte arbeidet med å ta i bruk informasjonstjenestene tidlig i 2026, og gradvis tilby VKP-funksjonalitet utover 2026.
NB! Nye versjoner av EPJ vil ikke kunne ta i bruk dagens VKP. De må benytte ny løsning etter hvert som denne blir tilgjengelig. Inntil ny løsning er komplett og tatt i bruk, vil kommuner som innfører ny EPJ eller ny versjon av EPJ ikke ha tilgang til fullstendig VKP-funksjonalitet.
Vil du vite mer?
Webinar 11.12.2025: Planlagte endringer i Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP)