Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om Sentral forskrivningsmodul (SFM).
Fornying av resept feiler pga. validering av "instituert av"
Det er en feil i SFM som gjør at noen resepter feiler ved fornying pga. sjekk mot feltet “instituert av”. Vi har opprettet en sak i SFM på å fjerne denne valideringen. Inntil feil er rettet må rekvirent seponere behandling for så å opprette en ny behandling og sette verdi i feltet “instituert av”.
Hard stops i SFM - påkrevet håndtering
SFM har påkrevet håndtering (hard stops) for:
Medisinske varsler av legemiddelreaksjoner og røde interaksjoner som oppstår når bruker oppretter noe nytt
Godkjenning av utkast opprettet av helseperson uten egen rekvireringsrett
Når pasient har PLL vil løse resepter som hentes fra RF/KJ være påkrevet å bekrefte i bruk slik at de videre blir en del av PLL.
For kur som mangler seponeringsdato er det påkrevet å legge til dette (e-resept krav), men i SFM kommer dette kun frem dersom man gjør en handling på oppføringen og det skal ikke være nødvendig med mindre den skal fornyes eller endres.
Logging i kjernejournal ved oppslag SFM
Det logges i kjernejournal når Sentral forskrivningsmodul (SFM) henter informasjon fra kjernejournal:
Det gjøres ikkeoppslag i kjernejournal når kun pasientens journal åpnes.
Når SFM åpnes i journalen gjøres det en sjekk mot kjernejournal på om det har skjedd noen endringer siden sist kjernejournal ble åpnet fra SFM. Denne sjekken logges ikke. Hvis det ikkehar skjedd noe nytt (nye legemidler eller CAVE) så gjøres det ikke oppslag og det skjer ingen logging.
Dersom kjernejournal gir beskjed om at det har skjedd endring siden sist gjøres det et kall mot kjernejournal og det logges "Utlevert kritisk info" og /eller "Leste legemidler".
Dersom bruker aktivt ber om at det hentes historikk fra kjernejournal blir det også logget som "leste legemidler" i kjernejournal
Nullstille/reset pin kode for helsepersonell
SFM har API støtte for at man fra EPJ kan nullstille pinkode som er satt i SFM for signering etc. Session tjeneren har et endepunkt for dette:
https://session.(testX or prod).forskrivning.no/api/User/clearPin
POST gjøres til adressen over med følgende format:
“[fnr/dnr]”
og med http header
content-type: application/json
Dette nullstiller brukerens pinkode.
Operasjonen kan gjøres av brukeren selv, eller en superbruker/person
Når brukeren åpner SFM via login vil det komme en dialog som ber bruker om å sette pinkode.
Om brukeren allerede er logget inn og går til “mine innstillinger” kan også pinkoden settes, men da må “forrige pinkode” oppgis. Her kan det oppgis hva som helst - bortsett fra tomt felt.
Næringsmidler på hvit resept
I SFM er det kun mulig å opprette næringsmidler på resepter med refusjon, det er ikke mulig å opprette hvite resepter. Pasientene kan kjøpe disse produktene uten resept på apoteket, ta vare på kvittering og evt søke Helfo om refusjon etter at de har fått innvilget vedtak.
Oppgave i EPJ fra SFM: Revurderingsdato/INR-kontroll er passert
SFM vil ved passert revurderingsdato for en oppføring i legemiddellisten eller passert INR-kontroll gi et varsel i oppgavelisten i EPJ.
SFM gir det samme varselet for både passert revurderingsdato og passert dato for INR-kontroll: “Revurderingsdato/INR-kontroll er passert for legemiddelbehandling”.
Oppgave 14 - Feil ved sending til RF
En eller flere meldinger er prøvd sendt til RF, men det har oppstått feil ved sending. Åpne SFM og send på nytt eller ta kontakt med support.
Lege vil få denne oppgaven i oppgaveliste i EPJ dersom sending av melding til RF har feilet. Oppgaven håndteres ved at lege går inn på pasient, gjør nytt oppslag i RF/KJ og signerer legemiddellisten (signer og send).
I korrespondanselogg til pasient kan man se hvilke meldinger som har feilet. Meldinger som har feilet vil være merket med status feilet i rød tekst.
Det er viktig at lege håndterer disse oppgavene slik at alle meldinger er sendt til RF. Det kan være ulike årsaker til at en melding feiler, men de fleste meldinger vil kunne leveres til RF hvis lege forsøker nytt oppslag i RF/KJ og deretter signerer legemiddellisten på nytt.
Dersom melding fortsatt feiler eller lege ikke blir kvitt oppgaven i oppgavelisten ber vi om at det sendes inn sak til kundesenter@nhn.no med utfylt mal for melding av feil.
Sletting av browser database
Ved behov for å slette browser database kan dette gjøres på følgende måte:
Trykk F12
Velg application
Velg databasen
Velg slett
Det vil være behov for sletting av browser database i de tilfellene der bruker ikke får opp legemidler i søk eller at de ikke får opp bandavarer når de søker etter det. I tillegg vil detaljvisning være blank.