Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om HelseID.
Hva er HelseID?
Kort fortalt, hva er HelseID?
Hva er forskjellen på BankID og HelseID?
Hva er forskjellen på ID-porten og HelseID?
Får man egen brukerkonto, ID-kort eller elektronisk ID (eID) fra HelseID?
Tar HelseID ansvar for informasjonssikkerheten i digital samhandling i helsesektoren?
Avgjør HelseID hvem som får tilgang til helseopplysninger eller e-helsetjenester?
Hvorfor bruke HelseID?
Hvordan skaper HelseID tillit i digital samhandling?
På hvilken måte gir HelseID bedre informasjonssikkerhet?
Hvorfor bør helsepersonell benytte HelseID?
Koster det noe å bruke HelseID for helsepersonell?
Hvorfor bør tjenestekonsumenter benytte HelseID?
Koster det noe å bruke HelseID for tjenestekonsumenter?
Hvordan ta i bruk HelseID
Hvem tar jeg kontakt med dersom jeg har spørsmål?
Jeg har problemer med å logge på via HelseID, hva kan jeg gjøre?
Hvilke nettlesere støtter HelseID?
Hvordan kommer jeg som helsepersonell i gang med HelseID?
Hvordan kommer jeg som tjenestekonsument i gang med HelseID?
Hvordan integrerer man med HelseID?
Hvilke identitetstilbydere støtter HelseID?
Kan vår organisasjon være en identitetstilbyder i HelseID?
Jeg ønsker å bruke kjernejournal, må jeg integrere med HelseID?
Jeg ønsker å bruke Sentral Forskrivningsmodul (SFM), må jeg integrere med HelseID?
Jeg ønsker å bruke Forskrivningsmodulen (FM), må jeg integrere med HelseID?
Kontakt oss
For alle henvendelser til HelseID, vennligst kontakt Norsk helsenett via kundesenter@nhn.no.
Det gjelder både generelle spørsmål og innspill om tjenesten, eller konkrete spørsmål og innspill knyttet til en integrasjon eller integrasjonsprosess.
Teknisk informasjon og systemdokumentasjon
For å utvikle støtte for HelseID i en nasjonal tjeneste, en EPJ eller i et annet fagsystem kan du lese mer om HelseID i utviklerportalen..