Hopp til hovedinnhold
NHN

Elektronisk meldingsutveksling

Dette kapittelet tar for seg grunnelementene i elektronisk meldingsutveksling. Meldingstyper, standarder og avvikskontroll omtales, i tillegg til funksjoner som Helsenettet og rollen meldingsansvarlig.

Meldingstyper

Aktører i helse- og omsorgssektoren må forholde seg til ulike meldingstyper ved elektronisk meldingsutveksling. Feil meldingstype kan føre til at mottakeren ikke får den informasjonen de trenger, eller at budskapet blir misforstått. Trygg og sikker informasjonsutveksling krever at helsepersonell har et bevisst forhold til bruk av meldingene.

Det finnes i dag flere versjon av samme meldingstype som for eksempel henvisning 1.0 og 1.1. Det er viktig i forbindelse med oppstart av elektronisk meldingsutveksling mellom parter at man er enig om felles versjon.

Ikke alle EPJ-system har alle meldingstyper tilgjengelig, og det kan være behov for å benytte alternativ meldingstype. Samhandling og meldingstype må avtales med hver enkelt samhandlingsaktør.

Basismeldinger

Basismeldinger er henvisning, epikrise og laboratorierekvisisjon/svar og bildediagnostisk henvisning/svar. Helsedirektoratet har utarbeidet en egen nasjonal veileder for henvisning til spesialisthelsetjenesten.

I hvilke situasjoner skal meldingen sendesSendes til
HenvisningFormell anmodning om at en helsetjeneste skal utrede og/eller behandle pasientens helseproblem.En spesialist eller et behandlingssted.
Epikrise
  • Ved utskriving fra helseinstitusjon
  • Etter poliklinisk behandling
  • Etter behandling hos spesialist
  • Henvisende lege
  • Fastlege
  • Samarbeidende helsepersonell
LaboratorierekvisisjonerBestilling av analyse eller undersøkelse.Laboratorium
Bildediagnostisk henvisningHenvisning til undersøkelseBildediagnostisk enhet
Laboratorie- og røntgensvarSom svar på henvisning/rekvisisjon
  • Henvisende lege
  • Fastlege
  • Samarbeidende helsepersonell

PLO-meldinger (Pleie- og omsorgsmeldinger)

PLO-meldinger omfatter standardiserte meldingstyper utarbeidet for å sikre at tilstrekkelig og relevant informasjon følger pasient ved overføring mellom kommune, fastlege og helseforetak, og mellom aktører innad i kommunehelsetjenesten.

Standard for elektronisk kommunikasjon med pleie- og omsorgstjenesten v1.6 beskriver et sett med meldinger som skal benyttes til elektronisk informasjonsutveksling mellom spesialisthelsetjenesten, primærhelsetjenesten og andre aktører.

Det finnes ulike typer PLO-meldinger. Fagmeldinger og dialogmeldinger inneholder helsefaglig informasjon.

Pasientlogistikkmeldinger ivaretar behov for å overføre pasientadministrativ informasjon knyttet til en innleggelse, til planlegging av utskriving og til utskriving av en pasient. Disse meldingene inneholder ikke helseinformasjon. Meldingene genereres automatisk, basert på handlinger utført i avsenders journalsystem. Bruk av pleie- og omsorgsmeldinger i pasientforløp beskriver hvordan meldingene skal brukes.

FagmeldingerPasientlogistikkmeldinger
  • Helseopplysninger til lege
  • Medisinske opplysninger
  • Innleggelsesrapport
  • Helseopplysninger
  • Utskrivningsrapport
  • Orientering om tjenestetilbud
  • Melding om innlagt pasient
  • Melding om utskrivningsklar pasient
  • Avmelding av utskrivningsklar pasient
  • Melding om utskrevet pasient

Dialogmeldinger

Forespørsel og svar på forespørsel benyttes i tilknytning til pleie- og omsorgsektoren. Standarden beskriver en type melding som benyttes for å sende eller svare på en forespørsel i tilknytning til pleie- og omsorgstjenesten. Den benyttes i forbindelse med pågående pasientbehandling.

Dialogmeldinger
  • Forespørsel og Svar på forespørsel i tilknytning til pleie- og omsorgsmeldinger
  • Helsefaglig dialog
  • Tilbakemelding om feil i mottatt melding
  • Status på henvisning

Andre meldingstyper

I tillegg til basis- og PLO-meldinger finnes det andre meldinger som brukes i meldingsutvekslingen. Se referansekatalogen for e-helse for en oversikt over alle gjeldende obligatoriske og anbefalte standarder.

Adressering

For å sikre at en melding kommer frem til riktig mottaker er det nødvendig med klare regler for hvordan meldinger skal adresseres. Tjenestebasert adressering benyttes som standard.

Adresseregisteret er helse- og omsorgssektorens verktøy for presis adressering av elektroniske meldinger, og inneholder alle Helsenettets kommunikasjonsparter.

Meldingsflyt

Meldingsutvekslingen starter med at en melding av en bestemt type med et bestemt formål og budskap genereres i aktør A sitt journalsystem. Journalsystemet sender så meldingen ukryptert til meldingstjeneren til aktør A. Meldingstjeneren signerer og krypterer meldingen før den sendes ut på Helsenettet. Meldingen legges der i mottakeren (aktør B) sin postkasse, før den sendes videre til aktør B sin meldingstjener. Her blir den dekryptert og signaturen verifiseres. Den går så til aktør B sitt journalsystem, og mottakeren kan lese meldingen. En meldingstjener er en server som fungerer som en postmann med ansvar for å sende og motta elektroniske meldinger til og fra journalsystemet.

Illustrasjon som viser meldingsutveksling en vei
Illustrasjon som viser meldingsutveksling en vei

Ved bruk av NHNs tjeneste EDI 2.0 er det NHN som står for meldingstjenerfunksjonaliteten og signering og kryptering av meldingen dersom mottakeren forventer å få den på EDI og den skal videreformidles den veien. Journalsystemet benytter da NHNs API for å sende den ukrypterte meldingen til NHNs meldingstjener.

Du finner mer informasjon om EDI 2.0 i NHNs utviklerportal -EDI 2.0 i NHN Utviklerportal

Pasientens journal
Det som skrives i meldingene lagres ordrett i pasientjournalen, hos avsender og mottaker.

Helsenettet

All elektronisk meldingsutveksling av helse- og personopplysninger mellom virksomheter i helse- og omsorgssektoren foregår over Helsenettet.

Avvikskontroll

For å kunne kontrollere at meldinger som sendes kommer frem, finnes det to typer kvitteringsmeldinger. Disse skal tilrettelegge for god avvikskontroll. Den ene kvitteringen forteller om meldingen er transportert gjennom Helsenettet, en transportkvittering. Den andre kvitteringen forteller om meldingen er kommet frem til mottakerens journalsystem, en applikasjonskvittering. Se ebXML Rammeverk v.1.1 (HIS 1037:2011) for beskrivelse av transport- og applikasjonskvitteringer.

Det er viktig at enhetene som benytter elektroniske meldinger, overvåker meldingene og har rutiner for dette. Transportkvitteringen kan overvåkes av teknisk personell, men applikasjonskvitteringen bør håndteres så nært opprinnelsesstedet til meldingen som mulig.Det er krav om logging av det som skjer i forbindelse med meldingsutveksling, slik at det er mulig å avdekke og rette opp i feil.

Illustrasjon som viser hele meldingsflyten
Illustrasjon som viser hele meldingsflyten

Meldingsansvarlig

Dersom elektronisk meldingsutveksling stopper opp, er det behov for å kunne få kontakt med virksomheten. Det anbefales derfor at alle virksomheter oppretter en e-postadresse til meldingsansvarlig. Denne adressen skal brukes til å motta varsel om nedetid og andre viktige orienteringer. Større virksomheter kan i tillegg organisere en videreformidling av e-post som kommer ut til aktuelle mottakere i egen organisasjon. Det er virksomheten selv som må sikre at distribusjonen av varslene når riktig mottaker. E-postadressen utformes meldingsansvarlig@xxxx.no, for eksempel: meldingsansvarlig@fysioklubben.no. Årsaken til behovet for å opprette en generisk e-poster at den ikke skal være personavhengig. Det skal også være mulig å benytte adressen uten å måtte søke opp hvem denne rollen er gitt til. De aller fleste kommuner har i dag opprettet en slik adresse.

Standardisering

En viktig forutsetning for at aktører i helse- og omsorgssektoren skal kunne samhandle elektronisk på en god måte er at alle parter benytter standardiserte løsninger. God informasjonsflyt er viktig for å sikre helhetlig pasientbehandling. Helsedirektoratet utgir standarder som skal sikre at den elektroniske samhandlingen skjer på en sikker og effektiv måte. Standardene dekker flere ulike områder:

  • Rammeverk for sikker og pålitelig informasjonsutveksling
  • Standardisert identifikasjon av avsender, mottaker og pasient
  • Struktur på helsefaglig informasjon.

Alle standarder som skal eller bør følges finnes i Referansekatalogen for e-helse (helsedirektoratet.no)

For å teste om virksomhetens meldinger følger standard, benyttes meldingsvalidatoren.