Tjenesten er under avvikling. Tentativ end-of-life er Q1/Q2 2026. Kontakt kundesenteret hvis du har spørsmål.
Fjernhjelp gir tredjepartsleverandører tilgang til maskiner i Helsenettet, for å gjennomføre support- og driftsoppgaver, uten å være fysisk tilstede hos kunden.
Med fjernhjelp kan tredjepartsleverandører i Helsenettet bistå sine kunder med brukerstøtte og vedlikehold på en sikker og effektiv måte. Dette medfører at personalet i den enkelte virksomhet bruker mindre tid til å løse problemer og reduserer tid til reise og veiledning.
Avvikling
Tjenesten er besluttet avviklet, og nye leverandører kan ikke ta i bruk tjenesten.
Hvorfor avvikles tjenesten:
- Den anses ikke lenger som en nødvendighet. Det finnes nå et godt utvalg av slike tjenester i markedet, som er enkle og sikre å ta i bruk.
- Framveksten av multi-tenant applikasjoner reduserer behovet for slike løsninger betydelig.
- Det er et viktig prinsipp for Norsk helsenett at vi ikke skal tilby løsninger som næringslivet kan tilby selv. Norsk helsenetts fjernhjelpløsning baserer seg på en løsning som er tilpasset til det spesifikke produktet ConnectWise.
- Det finnes i dag minst én godkjent leverandør (IKT driftsleverandører) som har etablert en tilsvarende, godkjent løsning ved hjelp av standardprodukter som finnes på markedet. Disse kan tilby fjernhjelp som en betalt tjeneste, og kan enkelt tas i bruk. Vika.no er et eksempel vi kjenner til. De eller tilsvarende leverandører utgjør antagelig det enkleste alternativet for å etablere en ny fjernhjelpsløsning.
Hva må dere gjøre?
For de som ønsker å etablere egne løsninger for å dekke eget behov for fjernhjelp, kan dette enkelt gjøres ved anskaffelse av ConnectWise, TeamViewer eller andre standardprodukter. Fasiten for en godkjent løsning finnes i veilederen til normen.
Norsk helsenett kan bistå og/eller kvalitetssikre hvis dere velger å sette opp en løsning, både som systemleverandør i helsesektoren eller som driftsleverandør av en SaaS-tjeneste som flere kan benytte. Vi arbeider med rutiner for å bestille nødvendige brannveggåpninger, og kommer med oppdatert informasjon om dette.
Om Fjernhejelp tjenesten
Tjenesten baserer seg på programvaren ConnectWise Control, som er en webtjeneste du kan få tilgang til på Helsenettet og internett. Det finnes to ulike måter å utføre fjernhjelp på: Support (godkjente engangssesjoner) og Access (fjernstyring med og uten godkjenning). All kommunikasjon er ende-til-ende kryptert og går via Norsk helsenett sin server. Den som skal; gi fjernhjelp må gjennomgå en sterk to-faktor-autentisering, og må enten ha en smarttelefon eller en Yubikey-nøkkel for å kunne autentisere seg. Alle forsøk på oppkoblinger til maskiner og annen aktivitet i tjenesten blir loggført.
Forutsetninger
Det skal foreligge en avtale om bruk av fjernhjelp mellom virksomheten og den som yter fjernsupport. Både den som skal motta fjernhjelp og den som skal gi fjernhjelp må aktivere og godkjenne bruksvilkårene til tjenesten i Norsk helsenett sin kundeportal. For den som skal gi fjernhjelp, er det nødvendig med en konto. Kontoen kan enkelt opprettes i kundeportalen. Se "Veileder – Kundeportalen".
Tjenesten er publisert både på Helsenettet og internett. Se eget dokument "Fjernhjelp - Tilgang fra internett" for å finne informasjon om hvilke tekniske tiltak som må utføres.
Rammekrav for regulering av ekstern tilgang til helse- og personopplysninger er beskrevet i “Norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgstjenesten” (Normen), og videre Veileder for fjernaksess mellom virksomhet og leverandør - ehelse.