Vi har oppdatert medlemsvilkår og bruksvilkår for tjenestene våre – enklere, tryggere og mer forutsigbart.
Norsk helsenett har oppdatert medlemsvilkår og bruksvilkår for våre tjenester.
En viktig endring i medlemsvilkårene er en presisering av hvem som kan være medlem i Helsenettet:
Det er kun virksomheter som yter helsehjelp, helseregistre og virksomheter i helseforvaltningen som kan være medlem.
Det betyr at når helsehjelp ytes av et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap (for eksempel fastleger, tannleger og terapeuter), må denne virksomheten være medlem. For blant annet fastleger vil det for mange bety en ny ordning, der den enkeltes virksomhet må ha eget medlemskap.
Hvis flere virksomheter samarbeider i et felles journalsystem, skal alle være medlem. Medlemskap i Helsenettet er knyttet til en virksomhet, og er ikke personlig.
Signering av nye vilkår vil være et krav for å delta i utprøvinger og bestille tjenester fra Norsk helsenett fremover.
Hvilke opplysninger trenger jeg?
Når du skal signere nye medlemsvilkår må du oppgi:
- Organisasjonsnummeret til den virksomheten som skal være medlem
- Organisasjonsnummeret til den virksomheten som har ansvar for journalsystemet du bruker. Dette fordi du må gi de fullmakt til å sette opp og administrere journalsystemet i Helsenettet. Gjelder ikke kommuner og helseforetak.
- Telefonnummer og e-post adresse som vi kan bruke for å ta kontakt vedrørende medlemskapet.
Hvem kan signere?
Kun personer med myndighet til å opptre på vegne av virksomheten i Enhetsregisteret kan signere nye medlemsvilkår og bestille tjenester.
Det er for eksempel eier/innehaver, styreleder, styremedlem, daglig leder eller en person med prokura/signaturrett. For kommuner er det ofte kommunedirektør, og for helseforetakene er det ofte administrerende direktør.
Hvordan påvirker det prisen?
Betaling for drift og forvaltning av Helsenettet er fastsatt i forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger, kapittel 3. Prismodellen blir revidert og justert årlig.
2026 blir et overgangsår. Da skal hver selvstendig virksomhet som yter helsehjelp bli medlem i Helsenettet, men fakturering vil skje på samme måte som i dag. Det er likevel foreslått en prisreduksjon i den nye prismodellen, som nå er ute på høring.
Fra 2027 forutsetter vi at alle selvstendige virksomheter som yter helsehjelp har eget medlemskap, og vi kommer til å anbefale at hver enkelt blir fakturert. Når antallet medlemmer øker vil det bidra til lavere pris per medlem. Helse- og omsorsgsdepartementet vil vurdere om prismodellen skal justeres ytterligere fra 2027.
| Prisgrupper | Omsetning | Pris 2025 | Pris 2026* | Pris 2027* |
|---|---|---|---|---|
| Små virksomheter | 0 - 15 mnok | 1 202 kr | 725 kr | 425 kr |
| Mellomstore virksomheter | 15 - 40 mnok | 2 575 kr | 1 450 kr | 1 100 kr |
| Store virksomheter | 40 - 80 mnok | 17 167 kr | 8 560 kr | 8 000 kr |
| Fylkeskommuner | 17 167 kr | 12 850 kr | 12 850 kr | |
| Store virksomheter + | > 80 mnok | 12 850 kr | 12 850 kr | |
| Kjeder (10 eller flere lokasjoner) | 1 888 kr pr lokasjon | 725 kr pr lokasjon | 650 kr pr lokasjon | |
| Virksomheter som yter helsehjelp til egne ansatte/beboere | 1 888 kr | 1 888 kr | Kategori utgår |
*Prismodell for 2026 er på høring, og prismodell for 2027 er kun et grovt estimat.
Hvem kan være medlem?
Det er kun virksomheter som yter helsehjelp, helseregistre og virksomheter i helseforvaltningen kan være medlem i Helsenettet.
Se eksempler og hva det betyr i praksis nedenfor.
For fastleger og andre som er selvstendig næringsdrivende
For helseforetak
For kommuner
Vil du vite mer?
Hvilke endringer har vi gjort?
Hvorfor har vi endret vilkårene?
Trenger du hjelp?
Har du spørsmål vedrørende nye medlemsvilkår eller trenger hjelp til å signere, ta kontakt med vårt kundesenter på kundesenter@nhn.no eller telefon 24 20 00 00.
Bestill tjenester
For å utveksle helseopplysninger må du også bestille tilgang til aktuelle tjenester.