Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Medlemskap i Helsenettet

Nye medlemsvilkår i Helsenettet

Vi har oppdatert medlemsvilkår og bruksvilkår for tjenestene våre – enklere, tryggere og mer forutsigbart.

Norsk helsenett har oppdatert medlemsvilkår og bruksvilkår for våre tjenester.

En viktig endring i medlemsvilkårene er en presisering av hvem som kan være medlem i Helsenettet:

Det er kun virksomheter som yter helsehjelp, helseregistre og virksomheter i helseforvaltningen som kan være medlem.

Det betyr at når helsehjelp ytes av et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap (for eksempel fastleger, tannleger og terapeuter), må denne virksomheten være medlem. For blant annet fastleger vil det for mange bety en ny ordning, der den enkeltes virksomhet må ha eget medlemskap.

Hvis flere virksomheter samarbeider i et felles journalsystem, skal alle være medlem. Medlemskap i Helsenettet er knyttet til en virksomhet, og er ikke personlig.

Signering av nye vilkår vil være et krav for å delta i utprøvinger og bestille tjenester fra Norsk helsenett fremover.

Hvilke opplysninger trenger jeg?

Når du skal signere nye medlemsvilkår må du oppgi:

  • Organisasjonsnummeret til den virksomheten som skal være medlem
  • Organisasjonsnummeret til den virksomheten som har ansvar for journalsystemet du bruker. Dette fordi du må gi de fullmakt til å sette opp og administrere journalsystemet i Helsenettet. Gjelder ikke kommuner og helseforetak.
  • Telefonnummer og e-post adresse som vi kan bruke for å ta kontakt vedrørende medlemskapet.

Hvem kan signere?

Kun personer med myndighet til å opptre på vegne av virksomheten i Enhetsregisteret kan signere nye medlemsvilkår og bestille tjenester.

Det er for eksempel eier/innehaver, styreleder, styremedlem, daglig leder eller en person med prokura/signaturrett. For kommuner er det ofte kommunedirektør, og for helseforetakene er det ofte administrerende direktør.

Hvem skal være medlem?

Kun virksomheter som yter helsehjelp, helseregistre og virksomheter i helseforvaltningen kan være medlem i Helsenettet.

Se eksempler og hva det betyr i praksis nedenfor.

Vil du vite mer?

Trenger du hjelp?

Har du spørsmål vedrørende nye medlemsvilkår eller trenger hjelp til å signere, ta kontakt med vårt kundesenter på kundesenter@nhn.no eller telefon 24 20 00 00.

Fant du det du lette etter?