Hopp til hovedinnhold
NHN

Nå blir det enklere å få helsehjelp i EU/EØS, uansett hvor du befinner deg. MyHealth@EU skal ved deling av viktige helseopplysninger sikre trygge helsetjenester på tvers av landegrensene.

Tilgang til kritisk helseinformasjon for innbyggere på reise i Europa:

  • Oppdragsgiver er Helse- og omsorgsdepartementet. Vi i Norsk helsenett jobber sammen med Helsedirektoratet for å gjøre dette mulig i Norge.
  • Målet er at innbyggere får direkte tilgang til egne helseopplysninger, og enkelt kan dele dem med helsepersonell i hele EU/EØS.

Hva er tjenesten?

Per i dag er tjenesten i en utprøvingsfase hvor vi jobber med å legge til rette datainnhenting slik at helsepersonell i Norge i sine fagsystemer kan motta viktig helseinformasjon om EU/EØS-borgere som trenger hjelp fra helsetjenestene mens de er her.

Hvorfor bruke tjenesten?

MyHealth@EU handler om å bygge broer i helsetjenestene innen EU/EØS, slik at innbyggere føler seg tryggere når de er på reise og helsepersonell får kritisk informasjon de trenger for å yte god og riktig helsehjelp.

MyHealth@EU legger til rette for to hovedtyper informasjon:

  • Pasientoppsummering (Patient Summary): En digital oversikt over pasientens sentrale helseinformasjon fra hjemlandet. Den inneholder viktige detaljer som kjente allergier, overfølsomhetsreaksjoner, vaksinestatus og viktige diagnoser som er relevante for behandling.
  • Reseptinformasjon (ePrescription): Informasjon om resepter pasienten har fått utskrevet i hjemlandet sitt. I første omgang kan denne informasjonen ikke brukes direkte for å hente ut legemidler i Norge.

Fant du det du lette etter?