Nå blir det enklere å få helsehjelp i EU/EØS, uansett hvor du befinner deg. MyHealth@EU skal ved deling av viktige helseopplysninger sikre trygge helsetjenester på tvers av landegrensene.
Tilgang til kritisk helseinformasjon for innbyggere på reise i Europa:
- Oppdragsgiver er Helse- og omsorgsdepartementet. Vi i Norsk helsenett jobber sammen med Helsedirektoratet for å gjøre dette mulig i Norge.
- Målet er at innbyggere får direkte tilgang til egne helseopplysninger, og enkelt kan dele dem med helsepersonell i hele EU/EØS.
Hva er tjenesten?
Per i dag er tjenesten i en utprøvingsfase hvor vi jobber med å legge til rette datainnhenting slik at helsepersonell i Norge i sine fagsystemer kan motta viktig helseinformasjon om EU/EØS-borgere som trenger hjelp fra helsetjenestene mens de er her.
Hvorfor bruke tjenesten?
MyHealth@EU handler om å bygge broer i helsetjenestene innen EU/EØS, slik at innbyggere føler seg tryggere når de er på reise og helsepersonell får kritisk informasjon de trenger for å yte god og riktig helsehjelp.
MyHealth@EU legger til rette for to hovedtyper informasjon:
- Pasientoppsummering (Patient Summary): En digital oversikt over pasientens sentrale helseinformasjon fra hjemlandet. Den inneholder viktige detaljer som kjente allergier, overfølsomhetsreaksjoner, vaksinestatus og viktige diagnoser som er relevante for behandling.
- Reseptinformasjon (ePrescription): Informasjon om resepter pasienten har fått utskrevet i hjemlandet sitt. I første omgang kan denne informasjonen ikke brukes direkte for å hente ut legemidler i Norge.