Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Fjernhjelp

Spørsmål og svar om fjernhjelp

Nedenfor finner du spørsmål og svar om fjernhjelp.

Må jeg være en kunde/partner hos Norsk helsenett for å kunne bruke fjernhjelp?

Ja, alle som enten skal yte eller motta fjernhjelp 2.0 må enten ha signert en kunde- eller partneravtale med Norsk helsenett.

Er fjernhjelp 2.0 gratis å bruke?

Vår nye fjernhjelp 2.0-tjeneste er en medlemstjeneste som betyr at den er gratis å benytte både for våre kunder og partnere. Dette gjelder uavhengig av hvor mange brukere som skal gi fjernhjelp 2.0 og hvor mange maskiner som skal fjernstyres.

Hvilke åpninger må gjøres på min lokale brannmur?

I de fleste tilfeller vil det ikke være nødvendig med noen åpninger i brannmuren. Unntaket er hvis dere har blokkert for utgående trafikk i brannmuren (rutere som er levert av Norsk Helsenett blokkerer ikke utgående trafikk). Da er man nødt til å utføre følgende åpninger:

  • Helsenett: IP: 91.186.92.90, port 443 og 8041
  • Internett: IP: 91.186.66.22, port 443 og 8041

Må jeg ha et Buypass-kort for å bruke fjernhjelp 2.0?

Du trenger ikke et Buypass-kort for å bruke den nye fjernhjelp 2.0-tjenesten. Tjenesten benytter Google Authenticator eller Yubikey som to-faktorautentisering.

Hvordan kan jeg gi en leverandør tilgang til maskingruppen min?

Du gir en leverandør tilgang til maskingruppen din i kundeportalen. Se Veileder - Kundeportalen for en beskrivelse på hvordan dette utføres.

Kan mine leverandører yte fjernhjelp på mine maskiner når jeg ikke er tilstede?

Det er mulig for deg å forhåndsgodkjenne tilgang for dine leverandører. Se Veileder - Kundeportalen for en beskrivelse på hvordan dette utføres.

Hvordan får jeg tilgang til kundeportalen?

Hvis du ikke har tilgang til kundeportalen, må daglig leder i din virksomhet ta kontakt med Norsk helsenett sitt for å få opprettet dette. Dette gjelder både den som skal gi og motta fjernhjelp 2.0. Det er mulig å delegere administratorrettighetene for kundeportalen til andre i virksomheten.

Hvordan bytte fjernhjelp-passord?

Når du bytter passord, må du huske å gjennomføre samme passordbytte-prosedyre som når du opprettet bruker første gang. Bytte av passord utføres i passordbytteportalen. Se detaljert veiledning om passordkrav o.l. i Veileder – gi fjernhjelp.

Hvorfor vises ikke ikonet for skjermbilde Screen Connect?

For øyeblikket er ikonet for skjermbildet ScreenConnect bare synlig når du er koblet til konsoll på en maskin. Dette betyr at hvis du kobler deg til en maskin gjennom Remote Desktop (RDP), er ikonet ikke lenger synlig, da RDP oppretter en egen terminal-sesjon på maskinen.