Digital Dialog Fastlege er en tjeneste mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Over 80% av legekontorene i Norge bruker nå Helsenorge som innbyggers kontaktflate til kontoret. Bli med på det nasjonale tilbudet!
Fastlegers bruk av Helsenorge-tjenestene tilbys kostnadsfritt fra Norsk helsenett som del av de nasjonale e-helse løsningene. Flere journalleverandører tilbyr pasientdialog via Helsenorge uten ekstra kostnad for legekontoret, men det er opp til hver enkelt journalleverandør hvordan de velger å prisesitt produkt, så legekontoret må undersøke hva som gjelder for sin leverandør.Fastleger som ønsker å være tilgjengelig for pasienter på Helsenorge tar kontakt med sin journalleverandør for å bestille dette.
Når man har tatt i bruk Helsenorge, kan legekontoret løpende tilpasse hvilke kontaktmuligheter pasientene skal ha tilgang til. De fleste leger tilbyr både digital timebestilling, reseptfornying, ekonsultasjoner og meldinger til legekontoret. Det er også mulig å sende pasienter digital kopi av journalen, eller å la pasienter bruke ulike skjema for å oppsummere behov. Pasienten bruker tjenestene ved å logge inn på helsenorge.no, og fastlegen via sitt elektroniske pasientjournalsystem.
Slik fungerer tjenestene for fastlegen
Alle de fire tjenestene er integrert i fastlegens elektroniske pasientjournalsystem. Fastlegen kan selv velge hvilke tjenester de ønsker å tilby, og kan skru av og på tjenestene i sin EPJ. Både fastlege og pasient kan starte dialogen fra sin side.