Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Helsenorge for fastleger

Hva er digital dialog for fastleger?

Digital Dialog Fastlege er en tjeneste mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Over 80% av legekontorene i Norge bruker nå Helsenorge som innbyggers kontaktflate til kontoret. Bli med på det nasjonale tilbudet!

​Fastlegers bruk av Helsenorge-tjenestene tilbys kostnadsfritt fra Norsk helsenett som del av de nasjonale e-helse løsningene. Flere journalleverandører tilbyr pasientdialog via Helsenorge uten ekstra kostnad for legekontoret, men det er opp til hver enkelt journalleverandør hvordan de velger å prisesitt produkt, så legekontoret må undersøke hva som gjelder for sin leverandør.Fastleger som ønsker å være tilgjengelig for pasienter på Helsenorge tar kontakt med sin journalleverandør for å bestille dette.

Når man har tatt i bruk Helsenorge, kan legekontoret løpende tilpasse hvilke kontaktmuligheter pasientene skal ha tilgang til. De fleste leger tilbyr både digital timebestilling, reseptfornying, ekonsultasjoner og meldinger til legekontoret. Det er også mulig å sende pasienter digital kopi av journalen, eller å la pasienter bruke ulike skjema for å oppsummere behov. Pasienten bruker tjenestene ved å logge inn på helsenorge.no, og fastlegen via sitt elektroniske pasientjournalsystem.

Slik fungerer tjenestene for fastlegen

Alle de fire tjenestene er integrert i fastlegens elektroniske pasientjournalsystem. Fastlegen kan selv velge hvilke tjenester de ønsker å tilby, og kan skru av og på tjenestene i sin EPJ. Både fastlege og pasient kan starte dialogen fra sin side.

Fant du det du lette etter?