Tilgangen til fastlegelister og gjesteinnbyggerlister - for kommuneleger ble avviklet med virkning fra 9. oktober 2023.
Den midlertidige tilgangen til fastlegelister og gjesteinnbyggerlister ble avviklet fra og med 9. oktober 2023. Begrunnelsen er at det ikke lenger anses nødvendig for kommunen å få oversikt over og administrere vaksinering mot covid 19, jf. smittevernloven § 2-2, 8. ledd.
Som en del av planlegging og administrering av vaksinering mot covid-19 har flere kommuner henvendt seg til Helsedirektoratet, Helfo og Norsk helsenett med spørsmål om å få utlevert oversikt over alle listeinnbyggere og deres tilknytning til kommunens fastleger (fastlegelister).
Slik går du som kommunelege frem for å få tilgang:
- Du må ha en PC tilknyttet Helsenettet, dette er det kommunens it-avdeling som setter opp.
- Du må ha en bruker på Grunndata (HelseID). Har du ikke bruker kan du opprette det på grunndataportalen.
- Logg inn her for å bestille nødvendige rettigheter til å laste ned fastlegelisten og gjesteinnbyggerlister
For tilgang til fastlegelister:
-
Spesifiser hvilke(t) legekontor du skal ha tilgang til fastlegelistene for i bestillingskjemaet.
- Noter deg legekontorets organisasjonsnummer og HerID fra Adresseregisteret. Du kan gjøre søk i Adresseregisteret uten å logge på (men pc må være tilknyttet Helsenettet).
- Så snart tilgangene er gitt vil det sendes en bekreftelse til din oppgitte e-post.
For tilgang til gjesteinnbyggerlister:
- Spesifiser hvilken kommune du skal ha tilgang til gjesteinnbyggerlistene for (dette er den/de kommune(r) du er kommunelege for).
- Noter deg kommunens organisasjonsnummer og HerID fra Adresseregisteret. Du kan gjøre søk i Adresseregisteret uten å logge på (men pc må være tilknyttet Helsenettet).
- Så snart tilgangene er gitt vil det sendes en bekreftelse til din oppgitte e-post.