Som en del av planlegging og administrering av vaksinering mot covid-19 har flere kommuner henvendt seg til Helsedirektoratet, Helfo og Norsk helsenett med spørsmål om å få utlevert oversikt over alle listeinnbyggere og deres tilknytning til kommunens fastleger (fastlegelister).
Slik går du som kommunelege frem for å få tilgang:
- Du må ha en PC tilknyttet Helsenettet, dette er det kommunens it-avdeling som setter opp.
- Du må ha en bruker på Grunndata (HelseID). Har du ikke bruker kan du opprette det på grunndataportalen.
- Logg inn her for å bestille nødvendige rettigheter til å laste ned fastlegelisten og gjesteinnbyggerlister
For tilgang til fastlegelister:
-
Spesifiser hvilke(t) legekontor du skal ha tilgang til fastlegelistene for i bestillingskjemaet.
- Noter deg legekontorets organisasjonsnummer og HerID fra Adresseregisteret. Du kan gjøre søk i Adresseregisteret uten å logge på (men pc må være tilknyttet Helsenettet).
- Så snart tilgangene er gitt vil det sendes en bekreftelse til din oppgitte e-post.
For tilgang til gjesteinnbyggerlister:
- Spesifiser hvilken kommune du skal ha tilgang til gjesteinnbyggerlistene for (dette er den/de kommune(r) du er kommunelege for).
- Noter deg kommunens organisasjonsnummer og HerID fra Adresseregisteret. Du kan gjøre søk i Adresseregisteret uten å logge på (men pc må være tilknyttet Helsenettet).
- Så snart tilgangene er gitt vil det sendes en bekreftelse til din oppgitte e-post.