Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Nyheter

Våre erfaringer fra høstens Helsenorge-opplæringer for seniorer

I høst har vi holdt to runder med opplæring i Helsenorge for seniorer. Totalt 15 nysgjerrige deltakere, med stor variasjon i teknisk kompetanse og behov, har fått informasjon og anledning til å stille spørsmål om Helsenorge.

Opplæringen bestod av både presentasjon og praktisk veiledning. I presentasjonen fikk deltakerne svar på hva Helsenorge er og hva de kan bruke det til, i tillegg til informasjon om hvordan de kan få hjelp av andre til å bruke Helsenorge gjennom fullmakt. Vi gikk gjennom steg-for-steg hvordan de logger inn på Helsenorge, og gikk litt mer i dybden på noen av tjenestene; meldinger og innboks, og legemidler og fornye resept.

Den sammensatte deltakergruppen hadde ulike behov:

  • Noen hadde ikke så lyst til å bruke Helsenorge selv, men ønsket informasjon om hvordan de kunne få hjelp av pårørende til å bruke Helsenorge på deres vegne gjennom fullmakt
  • Noen hadde ikke logget inn på Helsenorge før og ønsket hjelp til å komme i gang
  • Noen hadde logget inn på Helsenorge før, og var mest nysgjerrige på hvilke muligheter som finnes og hadde flere konkrete ting de lurte på etter å ha prøvd seg litt frem på egenhånd

Til tross for ulike behov, ga deltakerne tilbakemelding om at det var nyttig å lære mer om Helsenorge og at dette er et tema som er viktig for seniorer.

Resepter, medisiner, piller, legemidler – kjært barn har mange navn

Noen av deltakerne syns det var vanskelig å finne frem til oversikten over medisinene sine. De syns nemlig ikke at det var intuitivt at medisinene var å finne under en knapp som heter Legemidler, for selv så lette de etter ordene resepter, medisiner eller piller. Vi kunne betrygge de med at de ikke var alene om å synes at dette er vanskelig, og at vi har fått tilbakemelding om dette før både fra unge og gamle. Slike innspill er veldig nyttige for oss som jobber med Helsenorge og tas med i den videre utviklingen av løsningen.

Aktivering av fingeravtrykk for innlogging var stor suksess

Eldste deltaker var hele 97 år, og satt stor pris på hjelpen med å få aktivert fingeravtrykk for innlogging i Helsenorge-appen på nettbrettet sitt. Innlogging med elektronisk ID var nemlig en stor utfordring for henne. Dårlig syn gjorde at hun brukte for lang tid til å logge på med BankID, som resulterte i at innloggingssesjonen ble timet ut gang på gang. Innlogging med fingeravtrykk gjør innloggingen mye enklere, og hun trenger kun å logge på med elektronisk ID i appen hvert halvår av sikkerhetsmessige hensyn.