Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Nyheter

Tidoblet kapasiteten for hjemmekontor

Sist oppdatert:

Fra en dag til en annen skulle hele Norge ha hjemmekontor og ha videomøter. Norsk helsenett økte kapasiteten for hjemmekontor og laget løsning for selvbetjening.

Mann på hjemmekontor
Nå foregår bestilling av hjemmekontor via et elektronisk skjema i stedet for at skjemaet må skrives ut og signeres for hånd, slik den gamle løsningen krevde.

Da beskjeden fra statsminister Erna Solberg kom om mer eller mindre nedstenging av landet for å hindre Covid19-viruset i å spre seg, slo samtidig hjemmekontorbølgen inn.

Norsk helsenett forbedret løsningen for å øke kapasiteten for hjemmekontor for medlemmene i Helsenettet. Mens den gamle løsningen hadde en kapasitet på 2000 samtidige brukere, ble det gjennomført en endring som gir nok kapasitet til at 20 000 personer kan jobbe hjemmefra på samme tid.

Før oppgraderingen var det om lag 1000 samtidige brukere på løsningen. Norsk helsenett anser dermed dette til å være tilstrekkelig kapasitet i overskuelig fremtid. I tillegg til økning av kapasitet, er løsningen også teknisk forberedt til å kunne kjøre video via hjemmekontor.

Selvbetjeningsløsning

Arbeidet med å forbedre løsningen for bestilling og hjelp til hjemmekontor var igangsatt høsten 2019 og lenge før koronaviruset førte til stengte skoler og arbeidsplasser.

Tilfeldighetene ville ha det til at ny og forbedret løsning ble rullet ut samme dag som folk i Norge ble oppfordret til å jobbe hjemmefra.

Nå foregår bestilling av hjemmekontor via et elektronisk skjema i stedet for at skjemaet må skrives ut og signeres for hånd, slik den gamle løsningen krevde.

Den nye løsningen medfører at helsepersonell ikke lenger trenger å dra fysisk innom arbeidsplassen sin for å installere hjemmekontor, slik de måtte tidligere. Forbedringene sørger også for selvbetjeningsløsning i kundeportalen, som igjen frigjør kapasitet hos kunde- og driftssenteret til andre henvendelser.