Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Nyheter

Du får kvalitetssikret helseinformasjon på Helsenorge

Bruker du TikTok som kilde til helseråd? Da vil vi anbefale at du gjør som lege Kaveh Rashidi – bruk Helsenorge i stedet.

Helsenorge er det offentlige nettstedet for kvalitetssikret informasjon om helse. Her finner du oppdatert informasjon om livsstil, sykdom, behandling og rettigheter. I tillegg får du tilgang til helsetjenester. Du kan blant annet se reseptene dine, bestille time hos fastlegen, sjekke vaksinene dine og registrere viktige helseopplysninger i din kjernejournal.


Innholdsfortegnelse på Helsenorge.png
Bilde: Helsenorge

Innholdssamarbeid med helsesektoren

Innholdet på Helsenorge er laget av helsepersonell og eksperter fra en rekke sykehus og andre offentlige helseaktører, som for eksempel Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Her finner du oversikt over alle som leverer innhold til Helsenorge.

Norsk helsenett drifter og utvikler Helsenorge. Helsenorge har en egen redaksjon som bearbeider og tilgjengeliggjør innholdet, slik at det blir så tydelig og enkelt å forstå som mulig.

Når vi jobber med artikler på Helsenorge er dette noen av problemstillingene vi jobber med:

  • Får innbygger løst brukeroppgaven sin?

  • Svarer teksten på de viktigste spørsmålene innbygger har til temaet?

  • Bruker vi ord som innbygger selv bruker og forstår?

  • Forklarer vi faguttrykk på en lettfattelig nok måte?


Kvalitetssikring minimum hvert 3. år

Minimum hvert 3. år blir alt innhold kvalitetssikret av Helsenorgeredaksjonen og fagpersoner. Er det nye råd, retningslinjer eller forskning på temaet? Da oppdaterer vi saken før det er gått tre år.

Forbedringsarbeid

I arbeidet med å øke kvaliteten på innholdet ser vi på bruksstatistikk og rangering i søkemotorer. Vi ser blant annet på hvor mange som leser saken, hvor langt ned på siden de leser og hva de søker etter.

Flere av artiklene blir også brukertestet ved at frivillige innbyggere får oppgaver de prøver å løse på Helsenorge. Vi noterer hva de får til og ikke, og på den måten finner vi ut hva som bør forbedres.

Nederst på artiklene har alle innbyggere mulighet til å gi svar på om de fant det de lette etter. Svarene vi mottar fra innbygger, sammen med funn fra øvrig innsiktsarbeid, danner grunnlaget for endringer vi gjør på nettstedet. Vi kan for eksempel legge til mer informasjon, endre begreper og justere rekkefølgen på avsnittene i artikkelen.

Vil du vite mer?

Hvis du er nysgjerrig på mer om hvordan redaksjonen til Helsenorge jobber, kan du se innholdsstrategi, retningslinjer og skriveråd på helsenorge.no/redaksjon.

Takk til NRK for fin sak om alle helserådene vi oversvømmes av.
Les saken som gir mange gode tips for å navigere i helserådene.