Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Alle tjenester

Dødsfall og dødsårsak

På disse sidene finner du informasjon om webløsningen for elektronisk melding om dødsfall og dødsårsak. Fra 1.1.2022 er det obligatorisk å melde inn dødsårsak elektronisk (Dødsårsaksregisterforskriften § 2-1).

For å få tilgang til løsningen må følgende punkter være oppfylt:

  • Lokal IT må ha gjort teknisk tilrettelegging i henhold til teknisk dokumentasjon.
  • Meldende lege må ha gyldig norsk autorisasjon/lisens og gyldig HPR-nummer
  • Meldende lege må benytte PC/utstyr som er tilknyttet Helsenettet. Når lokal IT har verifisert tilgang til løsningen, kan legen bruke løsningen via denne adressen på Helsenettet: https://dodsmelding.nhn.no

Innloggingen krever sikkerhetsnivå 3 eller høyere, fordi melding om dødsfall og dødsårsak er offisielle dokumenter med medisinske opplysninger som er underlagt taushetsplikt. Legene logger inn med en eID, slik som BankID, Buypass eller Commfides.

Ivaretakelse av meldeplikten

Det er ingen endring i meldeplikten. Opplysningene om dødsfall skal meldes til Folkeregisteret, og opplysningene om dødsårsak til Dødsårsaksregisteret. Dette gjelder også avdøde med d-nummer som er registrert som bosatte i Norge. For personer som ikke er bosatte i Norge, slik som turister, gjelder kun meldeplikten om dødsårsak. Den elektroniske løsningen vil ivareta at meldingene om henholdsvis bosatte og ikke-bosatte sendes på riktig måte.

Oppdatering i nær sanntid

Når meldende lege bekrefter dødsfallet vil Folkeregisteret oppdateres umiddelbart. Dette betyr at mange av innbyggerens tjenester vil bli avsluttet innen kort tid, som for eksempel BankID, banktjenester og NAV-tjenester.

Bruksvilkår

Det kreves ikke signerte bruksvilkår for å bruke løsningen. Det er utarbeidet en tjenestebeskrivelse som gir informasjon om tjenesten og beskriver ansvar.
Se tjenestebeskrivelsen her.

Spørsmål

  • Tekniske spørsmål skal alltid rettes til lokal IT. Hvis lokal IT har tekniske spørsmål etter å ha lest teknisk dokumentasjon rettes til NHN på telefon 24 20 00 00 eller
  • Helsefaglige spørsmål rettes til FHI:
  • Andre spørsmål rettes til NHN kundesenter på telefon 24 20 00 00 eller på e-post til

Pris

Tjenesten tilbys vederlagsfritt til virksomheter som er medlemmer i Helsenettet.

Fant du det du lette etter?