Kontakt oss hvis du ikke finner svar på det du lurer på:
- Hvis du har spørsmål knyttet til Norsk helsenetts arbeid med meldingsutveksling kan du kontakte oss på
- Hvis du har spørsmål knyttet til standardene kontakt Direktoratet for e-helse på
Generelle spørsmål og svar om innføring av e-helsestandarder
Hvorfor skal virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten bruke obligatoriske standarder i meldingsutvekslingen?
Vil elektronisk meldingsutveksling bli overflødig når helsesektoren tar i bruk nye samhandlingsløsninger som Helseplattformen, AKSON, dokumentdeling og datadeling?
Hvorfor må innføring av meldingsstandarder være koordinert nasjonalt?
Hva er en overgangsperiode?
Hvorfor må virksomhetene følge overgangsperioder med fastsatte datoer for mottak og sending av meldingsstandarder som er under innføring?
Kan virksomheter benytte meldingsstandarder som er under innføring før overgangsperioden starter?
Må virksomheter i helse- og omsorgstjenesten overholde nasjonale planer for innføring?
Kan virksomheter søke unntak for bruk av obligatoriske standarder?
Hvorfor kan ikke lokale versjoner av meldingsstandarder brukes?
Hvor kan man finne informasjon om utvidelse av informasjon i ebXML konvolutten, overvåkning av meldingsversjoner?
Spørsmål og svar om Nye standarder for henvisning
Hvorfor skal det innføres nye meldinger i henvisningsprosessen?
Kan jeg teste sending og mottak av Henvisning 2.0 og Status på henvisning i Meldingsvalidator – Test og godkjenning?
Kan vi ta i bruk Henvisning 2.0 og Status på henvisning nå?
Hvilke konsekvenser har innføring av Henvisning 2.0 for dagens meldingsutveksling?
Spørsmål og svar om overgang til siste versjon
Hvilke standarder har likestilte versjoner jf. IKT-forskriften?
Hvorfor skal man kun bruke de nyeste versjoner av standarder som tidligere har vært oppført med to likestilte versjoner i IKT-forskriften?
Spørsmål og svar om tjenestebasert adressering
Hvorfor vil e-resept beholde dagens adressering og ikke fullt gå over til tjenestebasert adressering?
Hvorfor skal alle virksomheter i helse- og omsorgstjenesten ta i bruk tjenestebasert adressering?
Kan fastlege eller lege tilknyttet en fastlegevirksomhet og som har vakt i legevaktstjenesten, benytte fastlegevirksomheten sitt EPJ-system for sending av elektroniske meldinger?
Kan man ha flere EDI-adresser per fagsystem?
Kan man ha både personer og tjenester (kommunikasjonsparter) registrert samtidig i Adresseregisteret?
Hvordan benyttes feltet "annen stedsangivelse" i Adresseregisteret?
Kan man beholde samme HER-id ved endring av tjeneste?
Hvordan kan man registere tjenester på private virksomheter i Adresseregisteret?
Hvordan kan en kommune registrere interkommunale tjenester?
Vår kommune har kommunal og privat fysioterapeut i samme EPJ, hvordan skiller vi på dette?
Helsestasjonen (eller andre) bruker samme system som det kommunale legekontoret, hvilken oppføring skal denne/disse tjenestene ha?
Hvordan kan de som ønsker å komme i kontakt med «meg» vite hvor jeg jobber når jeg ikke har navnet mitt i Adresseregisteret?
Kan jeg kommunisere TBA med NAV, e-resept og HELFO?
Innføring av e-helsestandarder
- Aktuelt om innføring av e-helsestandarder
- Verifikasjonsperiode for Nye standarder for henvisning, epikrise og pleie- og omsorgsmeldinger
- Nye standarder for henvisning
- Overgang til siste versjon
- Innføring av SHA-256
- Helsefaglig dialog
- Status leverandører
- Spørsmål og svar om innføring av e-helsestandarder
- Tjenestebasert adressering