Retningslinjene bygger på føringer fra målbildet om at vi skal prioritere kvalitet og gå mer i dybden. Videre er de basert på internasjonale standarder for pasientinformasjon.
Innholdet er relevant og brukerorientert
- Innholdet baserer seg på brukerbehov.
- Innholdet er i tråd med målene for Helsenorge.
- Innholdet er tilpasset målgruppen og deres forutsetninger.
- Innholdet forvaltes, utvikles og suppleres etter brukersentrert utviklingsmetodikk.
Innholdet er tilgjengelig
- Innholdet er forståelig og lett å lese.
- Innholdet er prioritert (det viktigste først).
- Innholdet skal bruke ord som folk flest bruker når de søker etter informasjon om temaet.
- Innholdet er i henhold til krav for universell utforming.
Innholdet er kunnskapsbasert
- Medisinsk innhold skal være basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap eller erfaringsbasert kunnskap.
- Rettighetsinnhold skal være basert på lov, forskrift og retningslinjer.
- Der det ikke er faglig konsensus, skal dette synliggjøres for brukerne.
- Alt innhold har en navngitt faglig ansvarlig med kompetanse på fagområdet.
Innholdet er etterprøvbart
- Lokal redaktør skal vises tydelig på artiklene.
- Kunnskapsgrunnlaget som er benyttet, skal oppgis.
- Der det gis anbefalinger om behandling, skal påstander om effekt dokumenteres med lenker til publiserte studier eller kliniske retningslinjer.
- Alt innhold skal merkes tydelig med når det sist er faglig oppdatert.
- Retningslinjer for kvalitet og arbeidsflyter ligger åpent tilgjengelig for brukerne.
- Det er lett å komme i kontakt med redaksjonen med spørsmål og tilbakemelding om innholdet.
- Alle lokale redaktører må oppgi finansielle kilder.
Innholdet er oppdatert
- Innhold skal sjekkes av den faglig ansvarlige minst hvert tredje år.
- Innholdet skal oppdateres før det er gått tre år om nødvendig. For eksempel ved regelverksendringer, ny kunnskap, nye råd, ny veileder eller ny retningslinje på området.