Hopp til hovedinnhold
NHN

Her finner du nyheter og oppdateringer om Helsenorge som er relevante for fastleger og legekontor.

📰 Nyhetsbrev: informasjon og påmelding til nyhetsbrev.


Fornye utgåtte resepter via Helsenorge

03.10.2022

I februar utvidet Helsenorge legemiddeltjenesten med mulighet for å starte en henvendelse til fastlegen for å få fornyet resept, slik at innbygger kan ta med seg én eller flere resepter inn i Forny resept-dialogen. Dette gjaldt for legemidler som har en aktiv resept.

Skjermbilde fornye utgått resept 1.PNG
Skjermbilde fra Legemidler på Helsenorge

Dette er nå også mulig for legemidler med utgåtte resepter, som innbygger kan be om å få fornyet via Helsenorge. Disse legemidlene ligger under fanen "Resepthistorikk", og har fått en tilsvarende knapp som på aktive resepter.

Skjermbilde fornye utgått resept 2.PNG
Skjermbilde fornye utgått resept 3.PNG
Skjermbilder fra Legemidler på Helsenorge


Nytt veiledningsmateriell for Helsetilbud

08.09.2022

​Lurer du på hvordan tekstene du legger inn i Helsetilbud vises for pasientene dine? I denne nye veilederen får du opp en delt visning, med Helsetilbud til venstre og helsenorge.no til høyre. Klikk på de ulike deltjenestene til venstre for å se hvor tekstene vises for innbygger i Helsenorge-visningen til høyre.

Dersom du har innspill til denne typen veiledningsmateriell, kan du kontakte oss på .

Du finner også en veileder for Helsetilbud i PDF-format under veiledningsmateriale for fastleger.

Skjermbilde av ny veileder for Helsetilbud.
Skjermbilde av ny veileder for Helsetilbud.


Nytt brukergrensesnitt for informasjonsmeldinger fra 16. august

11.08.2022

Fra 16. august lanseres det nye grensesnittet for redigering av informasjonsmeldinger. Dette er en del av endringene beskrevet i forrige nyhetssak fra 10. august.



Vårt helsetilbud får nytt brukergrensesnitt og ny funksjonalitet

10.08.2022

Vårt helsetilbud ble lansert våren 2021, og er et grensesnitt hvor fastleger kan legge ut felles informasjon til legekontorets pasienter på helsenorge.no. Teksten kan for eksempel inneholde informasjon om åpningstider, eller du kan legge inn tekst spesifikt for tjenestene bestill time, start e-konsultasjon, forny resept og kontakt legekontoret.

I august vil Vårt helsetilbud endre navn til Helsetilbud. Det får et nytt brukergrensesnitt og utvides med muligheten til å vedlikeholde triageringsverktøy, ved å inkludere skjema som innhenter relevante opplysninger og gir hjelp til å velge egnet kontaktform. Funksjonalitet for å vedlikeholde informasjonsmeldinger er uendret.

Dersom fastlegekontoret ikke ønsker å benytte standard oppsett for en dialogtjeneste kan dette nå endres i Helsetilbud. Legekontorene har dermed fleksibilitet mht. hvilke spørsmål og veiledning de tilbyr innbyggerne i forkant av timebestilling.

Helsetilbud er tilgjengelig i Tjenesteportalen for helseaktører og er foreløpig kun tilgjengelig ved oppkobling fra Helsenettet. Helsetilbud vil på et senere tidspunkt bli tilgjengelig fra internett.



Nå er nettbutikken til Helsenorge åpnet

08.07.2022

Nå er Helsenorges nettbutikk for produksjon og nedlasting av informasjons- og markedsmateriell åpen igjen.

Her kan du bestille trykk av tilgjengelig informasjons- og markedsmateriell om og fra Helsenorge.

Benytter du egen leverandør for trykk, kan filene gjøres tilgjengelige digitalt for nedlasting eller oversending.

Gå til nettbutikken.



Har du innspill til nyhetssaker og oppdateringer som er nyttige for deg?

03.06.2022

​​Vi ønsker tilbakemeldinger på hva du synes om nyhetssiden, og ville satt stor pris på om du vil svare på noen spørsmål. Spørreskjemaet tar ca. 4 minutter å fylle ut.

Trykk her for å gå til spørreskjemaet.



Bestilling av markedsføringsmateriale

27.05.2022

​​Det er for øyeblikket ikke mulig å bestille markedsføringsmateriale om Helsenorge på nhn.no. Informasjon om når og hvordan du kan bestille dette, vil oppdateres snarlig. Da vil du kunne bestille markedsføringmateriale via siden "Kom i gang med digital dialog på ditt legekontor".



Bruk av DDFL ved ferieavvikling

19.05.2022

Nå nærmer det seg sommer og ferieavvikling, og du som fastlege lurer kanskje på hva du bør gjøre med DDFL-tjenesten på Helsenorge når du tar ferie?

Helsenorge ønsker ikke at legekontorene skrur av de digitale fastlegetjenestene, for da vil pasientene plutselig ikke finne tjenestene de er vant til å se. Dette kan oppleves som om at de har mistet tilgang til tjenestene.

For å informere legekontorets pasienter om avvikende åpningstider på grunn av ferieavvikling eller liknende, kan man legge ut tekst om dette enten via Vårt helsetilbud eller Bedriftsregisteret. Disse tekstene blir synlige for legekontorets pasienter på Helsenorge. Se hvordan du redigerer tekster i veilederen for Vårt helsetilbud eller via Bedriftsregisteret.

Se også den generelle veilederen for ferie og fravær.



Mer fleksibilitet ved bruk av skjema tilknyttet timebestilling

08.04.2022

Løsningen som er etablert for triageringspilot er fleksibel og kan gi nye muligheter i fremtiden. For eksempel at legekontorer kan velge hvilke skjemaer som skal vises i tilknytning til timebestilling og andre tjenester. Vi er gang med å gi kommunene denne muligheten i forbindelse med timebestilling for henholdsvis koronatest og koronavaksine, og det vil være mulig å realisere noe tilsvarende for fastleger i fremtiden. Det vil tilrettelegges for at fastleger i fremtiden både kan velge mellom ulike spørreskjema og verktøy og hvordan man ønsker å motta svar.



Oppdatert informasjon om hvordan du tar i bruk DDFL

17.03.2022

​​Vurderer legekontoret å ta i bruk Digital Dialog Fastlege (DDFL)? Nå har vi oppdatert informasjonssiden som viser hvordan du kommer i gang med DDFL. Her finner du blant annet informasjon om hva DDFL er, hvordan tjenesten ser ut for innbygger, og hva du må gjøre for å ta i bruk tjenesten.



60% av fastlegene i Norge bruker nå DDFL

10.03.2022

Nå brukes Digital Dialog Fastlege (DDFL) av 60 % av fastlegene i Norge. Dette utgjør totalt 2976 fastleger, og tjenestene brukes nå av 747 legekontorer.

Digital Dialog Fastlege er fire tjenester mellom fastlege og pasient som gjør det mulig med sikker kommunikasjon over internett. Tjenestene er: Bestill time, forny resept, start e-konsultasjon og kontakt legekontoret. På nhn.no kan du lese mer om DDFL, og finne informasjon om hvordan du bestiller tjenestene.



Nytt veiledningsmateriale for representasjon/fullmakt

24.02.2022

​Lurer pasientene dine på hvordan de oppretter fullmakt på Helsenorge? ​Nå ligger det oppdatert veiledningsmateriale om representasjon på Helsenorge under veiledningsmateriale for fastleger. Veilederne viser skjermbilder og går gjennom steg for steg hva innbygger må gjøre for å opprette fullmakt, og hvordan man finner timeavtaler for de man representerer på Helsenorge.

Materialet finner du under: Representasjon på Helsenorge



Nå har Helsenorge over 5 millioner brukere

22.02.2022

​Helsenorge passerte nylig 5 millioner brukere. Dette inkluderer innbyggere som logger inn med sin egen bruker, og innbyggere som er representert gjennom foreldre eller fullmakt. Det er dermed stadig flere innbyggere som tar i bruk og blir kjent med tjenestene på Helsenorge, inkludert fastlegetjenestene.

Lurer du som fastlege på hvordan Helsenorge ser ut for pasientene dine? Se eget veiledningsmateriell.



Fornye resept hos fastlege på Helsenorge

03.02.2022

Legemiddeltjenesten utvides med mulighet for å starte en henvendelse til fastlegen for å få fornyet resept. Innbygger kan ta med seg én eller flere resepter inn i Forny resept-dialogen. Selve dialogen mot fastlegen fungerer som før, forskjellen er at den vil være forhåndsutfylt med de valgte reseptene.

Innbyggere som velger Forny resept på forsiden eller i Skriv melding, vil få opp en plakat med informasjon og mulighet for å gå videre til Legemiddeltjenesten for å hente resepter derfra, i stedet for at Forny resept-dialogen startes direkte.

Denne endringen blir tilgjengelig i neste leveranse på Helsenorge. Se hvordan dette vil se ut for innbygger her. Du finner også annet veiledningsmateriale for fastleger.



Vi øker antall tegn i Vårt helsetilbud

27.01.2022

Vårt helsetilbud er en tjeneste hvor fastleger kan legge ut felles informasjon til legekontorets pasienter på helsenorge.no. Denne teksten er felles for hele legekontoret, og den er valgfri å legge ut. Teksten kan for eksempel inneholde informasjon om åpningstider, eller du kan legge inn tekst spesifikt for tjenestene bestill time, start e-konsultasjon, forny resept og kontakt legekontoret.

Vi har fått tilbakemeldinger fra fastleger om at de ønsker å øke antall tegn i disse informasjonsfeltene. Derfor jobber vi denne våren med å utvide maksgrensen fra 100 til 300 tegn.


Flere fastlegekontor i gang med bruk av triageringsverktøy i pilot

07.01.2022

Triageringspiloten som del av Digital Dialog Fastlege (DDFL) er i gang, og skal vare ut 2022. Verktøyet er integrert sømløst med Helsenorge, og skal gi pasientene veiledning om timevalg via utfylling av skjema. Gevinsten med dette er at man sparer tid for både fastlege og pasient, der begge får mulighet til å forberede seg til timen. Helsedirektoratet er ansvarlig for prosjektet, som har anskaffet triageringsverktøyet (Doctrin).


Økning i bruken av DDFL i 2021

14.12.2021

Året 2021 går mot slutten, og bruken av tjenesten Digital Dialog Fastlege (DDFL) fortsetter å øke. I uke 50 i år var det totalt 2 921 fastleger som benyttet funksjonaliteten, som utgjør 59 % av alle fastleger i Norge. Dette er en økning på 29,7 % siden desember 2020.

Det var 721 legekontor som brukte DDFL i uke 50 i år. Dette er en økning på 29 % fra desember 2020.


Nå er det over 1 million som har lastet ned Helsenorge-appen

03.12.2021

Helsenorgeappen gir pasientene dine tilgang til alle helsenorge-tjenestene de er vant til på nett, og i tillegg blir detenklere å logge på. Ved førstegangsbruk må innbyggere logge på med bank-id som de er vant til, men man kan velge om man vil logge på med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning neste gang.