Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Kom i gang med Persontjenesten

Tilgang for systemleverandører

Nedenfor kan du lese om stegene i prosessen.

Prosess leverandører.png

Prosessen består av følgende steg:

1. Oppstart

Det anbefales å etablere kontakt med kundene/brukerne om behov for oppgradering av fagsystemet og avtale detaljer for samarbeid frem mot produksjonssetting. Nødvendig teknisk informasjon for oppstart finner du under Teknisk beskrivelse.

2. Tilgang (til testmiljø og HelseID)

Persontjenesten tilbyr et eksternt testmiljø (ET) for test av integrasjon mot fagsystem. Tilgang til testmiljøet må bestilles og autorisasjon gis via HelseID. Bestilling av tilgang til testmiljø og HelseID gjøres i webskjema Testmiljø Persontjenesten.
Klikk her for mer informasjon om testmiljøet og testdata, test og testmiljø.

3. Utvikle og teste

Systemleverandør utvikler og tester integrasjonen i testmiljøet.

4. Selvdeklarering av at utviklingen er ferdig og testet

Når utviklingen er ferdig og testet mot testmiljøet skal systemleverandøren fylle ut webskjema for selvdeklarering slik at NHN har informasjon om hvem som er klare for å tilby Persontjenesten ut til helsevirksomheter. Lenke til dette skjemaet kommer når det er klart.

5. Produksjonssetting

Produksjonssetting skjer for hver enkelt kunde av systemleverandøren, det vil si per helsevirksomhet. Før utrulling/installasjon anbefales det å gjøre en test sammen med én eller flere virksomheter for å sikre at kundens fagsystem kan hente folkeregisteropplysninger fra Persontjenesten.