Hopp til hovedinnhold
NHN

Med e-post i Helsenettet kan du kommunisere via e-post med andre helseaktører.

Om tjenesten

Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at personsensitiv informasjon ikke skal sendes på e-post og at dette er avsenders ansvar.

Når Norsk helsenett drifter e-posten din, kommuniserer du trygt og sikkert i Helsenettet. Intern e-post, for eksempel mellom legekontor, forlater ikke Helsenettet og all innkommende e-post sjekkes for virus. E-posten går også igjennom et spam-system som hindrer bruk av uautoriserte e-postservere. Samtidig monitoreres trafikken for å avdekke og forhindre angrep og ondsinnet kode.

Forutsetninger

Gyldig medlemskap i Helsenettet.

Du må ha oppdatert operativsystem, programvare og antivirus.

Normen krever at e-post som ikke særskilt sikres mot uautorisert innsyn, aldri skal inneholde helse- og personopplysninger.

Målgruppe

Kommuner og andre helseaktører som fastleger, tannleger, fysioterapeuter m.fl.

Risikovurdering

Før du kan få e-post i Helsenettet, må virksomheten din gjennomføre en risikovurdering som skal dokumentere at løsningen er innenfor det dere vurderer som akseptabel risiko. Norsk Helsenett har risikovurdert tjenesten, og denne kan brukes som utgangspunkt for virksomhetens vurdering. Vår vurdering tar for seg de tekniske aspektene rundt tjenesten. Bruken av tjenesten er den enkelte virksomhets ansvar.

Bestilling

Du kan bestille e-postkontoer hos Norsk helsenetts kunde- og driftssenter.

Pris

E-post i Helsenettet er inkludert i medlemsavgiften.


Veiledninger

Mozilla Thunderbird 17 og nyere
Microsoft Outlook
Oppsett av nhn epost med Office365

Programvare

Mozilla Thunderbird