Gå til hovedinnhold

Eksisterende medlem

Nyttig informasjon for eksisterende medlemmer i Helsenettet.

Hva kan du bruke Helsenettet til?

Innlevering av refusjonskrav via Helsenettet er økonomisk, effektivt og sikkert. Når du leverer dine refusjonskrav elektronisk via Helsenettet, gjør du det i løpet av noen få minutter.

Kommunikasjon over Helsenettet er sikkert og kryptert. Henvisninger og epikriser kan sendes og mottas der det er tilrettelagt for meldingsutveksling og kommunikasjon med andre. Pasientreiser kan også lett rekvireres gjennom Helsenettet.

I Helsenettet kan du i tillegg, uten ekstra kostnad, benytte tjenester som hjemmekontor, fjernhjelp, video, drift av e-post, ha domenet ditt hos Norsk Helsenett m.m.

Vi ønsker at medlemmene i Helsenettet skal få tilgang til nyttige og relevante tjenester. Mange av disse tjenestene leverer vi selv, mens andre leveres av tredjepartsleverandører.

Spørsmål og svar

Alle nettlesere kan benyttes. For å kunne nå Internett må nettleserens proxy-innstillinger være satt til automatisk konfigurasjonsadresse: http://config.nhn.no/flex.pac

Av hensyn til sikkerheten er det viktig at du alltid benytter sist oppdaterte versjon.

Se eksempler for oppsett av de mest brukte nettleserne:

Først og fremst er det viktig å skille mellom bedriftsmarkedet og privatmarkedet. Alle leverandørene i markedet opererer med ulike priser for bedrifter og private kunder. Prisene til private er vesentlig lavere enn de som tilbys i bedriftsmarkedet.

Vi må nødvendigvis tilby tilgang via bedriftsmarkedet. Vi har gode tilbud fra underleverandørene på for eksempel fiber og kapasiteter opp til 100 Mbps. Vi jobber kontinuerlig for å oppnå så gode priser som mulig.

Ingen er i dag tvunget til å være tilknyttet Helsenettet, men en del av de løsningene som er nødvendig for å kunne levere helsetjenester i Norge, forutsetter at du er medlem av Helsenettet.

Helsenettet er en lukket og sikker digital samhandlingsarena for alle aktører i helsesektoren i Norge, dels fordi det er logisk og fysisk adskilt fra internett, og dels fordi nettet monitoreres aktivt av NHNs HelseCERT-tjeneste.

Det er i Helsenettet, som sikkert nettsamfunn, at den digitale samhandlingen foregår. Og det er ikke tilgjengelig for andre enn medlemmene. Som andre nettsamfunn er altså Helsenettet et sted du må være for å kunne utnytte de mulighetene og fordelene det gir.

Gjennom medlemskapet får du ikke bare tilgang til selve nettet, men også en rekke tjenester som elektronisk oppgjør og sykmelding, frikort, e-resept, pasientreiser, blodprøvesvar, røntgensvar, henvising, epikriser, adresseregister og mer.

Virksomheten som eier helsenettilknytningen står fritt til å ha vikar som bruker Helsenettet.

Vikaren må da være registrert som bruker i journalsystemet med eget brukernavn og passord, som ansatt. Vikaren føres opp som kommunikasjonspart under virksomhetens oppføring i adresseregisteret.

Ja, det er helt uproblematisk. Du gir oss beskjed om fra hvilken dato du vil vi skal sette din oppføring i adresseregisteret og EDI-konto inaktiv. Og det samme når du vil vi skal åpne igjen. Faktureringen av medlemskapet "fryses".

OBS: Har du linje/internett/samband levert fra oss vil kostnadene løpe. Da må dette sies opp, og du vil måtte etablere det på nytt senere.

Dersom du eier helsenettilknytningen og hele kontoret skal flytte til nye lokaler, fyller du bare ut et flytteskjema (som du kan laste ned her), så ordner NHN flytting av helsenettlinjen for deg. Dette koster 3000,-

Har du en ASP online-løsning, tar du bare med deg denne, gir oss beskjed om ny adresse og om vi skal hjelpe deg å endre noe i adresseregisteret.

Har du linje levert fra egen leverandør må du ta flytting, oppsigelse eller endring med leverandøren. Du tar med deg vårt utstyr (NHN-ruter) til nytt lokale og kobler deg opp der. Du må gi oss beskjed om hvor du flytter, og ved behov kan du få hjelp av oss til å få ruteren koblet til i det nye lokalet.

NHNs kundeportal

Logg inn på vår kundeportal for å få tilgang til faktura og oversikt over egne tjenester. Du kan også vedlikeholde egen kontaktinformasjon.

Innlogging kundeportal

Tilleggsskjema

Merk: Sykehus, kommuner og tredjepartsleverandører av tjenester i Helsenettet må ta kontakt med kundesenteret på 24 20 00 00.