Gå til hovedinnhold

E-post

Med e-post i Helsenettet kan du kommunisere trygt med andre helseaktører uten å bekymre deg for spam eller virus. Tjenesten oppfyller kravene i norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgstjenesten (normen).

Om tjenesten

Når Norsk Helsenett drifter e-posten din, kommuniserer du trygt og sikkert i Helsenettet. Intern e-post, for eksempel mellom legekontor, forlater ikke Helsenettet og all innkommende e-post sjekkes for virus. E-posten går også igjennom et spam-system som hindrer bruk av uautoriserte e-postservere. Samtidig monitoreres trafikken for å avdekke og forhindre angrep og ondsinnet kode.

Forutsetninger

E-postkonto i Helsenettet er kun tilgjengelig for virksomheter som er tilknyttet Helsenettet.

Du må ha oppdatert operativsystem, programvare og antivirus.

Normen krever at e-post som ikke særskilt sikres mot uautorisert innsyn, aldri skal inneholde helse- og personopplysninger.

Målgruppe

Kommuner og andre helseaktører som fastleger, tannleger, fysioterapeuter m.fl.

Vi hjelper deg

Kunde- og driftssenteret vårt er tilgjengelig døgnet rundt, hele året (24/7). Ta kontakt med oss på e-post kundesenter@nhn.no eller på telefon 02017.

Vi starter feilsøking så fort vi får en henvendelse som krever det. Vi etterstreber å være så raske, effektive og løsningsorienterte som mulig – i tett dialog med kundene våre.

Risikovurdering

Før du kan få e-post i Helsenettet, må virksomheten din gjennomføre en risikovurdering som skal dokumentere at løsningen er innenfor det dere vurderer som akseptabel risiko. Norsk Helsenett har risikovurdert tjenesten, og denne kan brukes som utgangspunkt for virksomhetens vurdering. Vår vurdering tar for seg de tekniske aspektene rundt tjenesten. Bruken av tjenesten er den enkelte virksomhets ansvar.

Bestilling

Du kan bestille e-postkontoer hos Norsk Helsenetts kunde- og driftssenter.

Pris

E-post i Helsenettet er inkludert i medlemsavgiften.