Spørsmål og svar knyttet til tredjepartsleverandører i Helsenettet:
Hvorfor bli en tredjepartsleverandør i Helsenettet?
Ved å bli en godkjent tredjepartsleverandør i Helsenettet
- kan leverandøren effektivt levere sine tjenester til alle sine kunder i helsenettet gjennom én tilknytning
- er det enkelt å utvide tjenesteleveransene til stadig nye kunder som etterspør tjenesten vil leverandøren fremstå som en egnet tjenesteleverandør ovenfor kundene, som vet at
- Norsk helsenett har gjort en sikkerhetsmessig vurdering av leverandøren
- får leverandøren lenke til eget nettsted på våre nettsider
Hvordan blir jeg en tredjepartsleverandør i Helsenettet?
For at en tjenestetilbyder skal kunne bli en tredjepartsleverandør i Helsenettet, må disse forholdene oppfylles:
- tjenestene som leveres skal være begrunnet i behov hos våre kunder
- miljøet tjenestene produseres i og leveres fra går gjennom en teknisk og sikkerhetsmessig vurdering og godkjenning hos Norsk helsenett
- det må inngås egen avtale. Denne forplikter bl.a. leverandøren til å etterleve sektorens krav til informasjonssikkerhet gjennom Norm for informasjonssikkerhet.
Ønsker din virksomhet å bli en tjenesteleverandør i helsenettet? Ta kontakt med oss via .
Hva er en ASP leverandør i Helsenettet ?
Mange små og mellomstore helsevirksomheter velger *ASP leverandør. I de fleste tilfeller leverer leverandøren både journalsystem, tilgang til Helsenett og drifter den tekniske løsningen. Sikkerheten blir i mange tilfeller bedre ivaretatt på denne måten, gjennom leverandørens kunnskap og kompetanse.
*ASP = Application Service Provider
Norsk helsenett legger til rette for to måter av ASP leveranser:
1. Kunder som har Norsk helsenett sin standard tilknytning
Kunden har Helsenettilknytning levert av Norsk helsenett eller eier linjen selv. Via Helsenettet når kunden tjenestene sine som står hos ASP leverandøren. De fleste kundene som har denne løsningen får levert tjenester av Norsk helsenett, som hjemmekontor, internett, e-post, bankterminal, EDI-postkasse og tilgang til adresseregisteret for å nevne noen.
2. Kunder som har tilknytning til Helsenettet via en ASP leverandør
ASP leverandøren leverer Helsenettilknytningen til kunden.Norsk helsenett har godkjent hvordan dettesettes opp hos hver enkeltASP leverandør. Det ligger noenforutsettinger til grunn for denne tilknytningen:
- ASP leverandører av helsenettilknytning skal være godkjent som tredjepartsleverandør av Norsk helsenett
- Tilknytningen blir fysisk levert til ASP leverandører, og kunden kan gjennom denne konsumere tjenester i Helsenettet.
- ASP leverandøren har ansvar for helsenettilknytningen og at det til enhver tid er nok kapasitet for trafikken som skal gå der.
- Andre tjenester som Norsk helsenett har inkludert i sin standard helsenettilknytning, skal tilrettelegges av leverandøren. Det forventes at kunden kan nå de tjenestene de har behov for i helsenettet, på en sikker måte.
- Helsenettilknytningen driftes av Norsk helsenett.
- Kunder som velger ASP løsning skal signere kundeavtale, medlemsavtale og databehandleravtale med Norsk helsenett.
- Kunder som velger ASP løsning skal betale medlemsavgift til Norsk helsenett.
Hvilke tjenester skal ASP leverandører tilrettelegge for at er tilgjengelig i Helsenettet ?
Her er en liste over de fleste tjenester i Helsenettet (ikke uttømmende), som medlemmene skal nå dersom de har behov. Noen kan nås gjennom API som EPJ leverandørene kan tilpasse, andre er direkte i nettleser.
- Sysvak nett for å registrere vaksiner, for de som ikke har den funksjonaliteten i EPJ
- Klinikermeldingfor etterregistrering av smittesaker til FHI MSIS database/smittevernregister
- Melding om dødsfall og dødsårsak.Fra 1. Januar 2022 er det lovpålagt å melde dødsfall og dødsårsak elektronisk. Alle leger MÅ ha tilgang til denne portalen.
- Kjernejournal (integrasjon/API) For å lese/redigere pasienters kjernejournal
- Fristbruddfor å melde om fristbrudd for et behandlingssted
- Pasientreiser https://pastrans-sorost.mq.nhn.no/administrasjon_new (forskjellig url pr. Landsdel) for å bestille pasientreiser
- MRS
- Qreg
- Ereg
- Helsedata.no (Analyseportalen) Informasjonskanal for landets forskere
- Meldingsvalidator
- Filoverføringstjenesten
- Persontjenesten
- Helseaktørportalen (Har en tilgjengelig begrenset versjon på internett)
- Vårt helsetilbud (kun for leger i HPR) for å redigere hva som vises om legekontoret på helsenorge.no
- Blåreseptvedtak (kun for apotektekniker/farmasøyt/provisorfarmasøyt i HPR). Må nås for å se vedtak for pasienter. Integrert via EPJ til apotekene.
- Verktøyformidleren behandler kan sende skjema.
- Blåreseptsøknad (kun for leger i HPR. Finnes en forenklet internettversjon). For å sende søknad om blåresept for pasienter.
- Grunndataplattformen
- Brukerkonto -må ha tilgang til web-løsningen for å lage en personlig konto til bruk av alle tjenestene under i web-løsningen.
- HelseID
- Adresseregisteret - har eget API
- Legge til nye medarbeidere i virksomheten
- Endre informasjon om virksomheten som vises til andre helseaktører
- Elektronisk kommunikasjon (E-resept, basis meldinger, PLO meldinger, Iplos/kpr)
- Fastlegelister. Manuell nedlastning dersom abonnement feiler. Ikke alle støtter abonnement for vikarer. Må da laste ned manuelt.
- Bedriftsregisteret. Oppdatering av informasjon på Helsenorge for de som ikke er lege i HPR.
- Fastlegeregisteret - har eget API. Oppslag av pasientens fastlege
- RESH (for det meste for avtalespesialister/sykehus) Utføre endringer i RESH.
- HTK (for det meste for avtalespesialister/sykehus). Melde inn ventetider til velg behandlingssted på Helsenorge.
- HPR register (benyttes for det meste gjennom API. Finnes også en forenklet internettversjon).
- LSR (Legestillingsregisteret danner grunnlaget for monitorering, analyse og framskrivning av utviklingen i legemarkedet).
- Medlemstjenester
- Hjemmekontor (målmaskinen, PCen som skal nås)
- Fjernhjelp (målmaskinen, PCen som skal nås)
- E-post (NHN e-post)
Hvordan bestiller jeg tjenester levert av tredjepart?
En tredjepartstjeneste bestilles direkte fra den aktuelle tredjepart, som selv er ansvarlig for sine tjenester. Norsk helsenett har ikke ytterligere ansvar for dette utover forhold som reguleres gjennom avtalen mellom Norsk helsenett og den aktuelle tredjepart.
Hva vil det si å være en tredjepartsleverandør?
Tredjepartsleverandører er organisasjoner som tilbyr sine tjenester gjennom Helsenettet, blant andre:
- drifts- og systemleverandører
- offentlige registre og databaser
- regionale og lokale IT-organisasjoner
Forholdet mellom en tredjepartsleverandør og Norsk helsenett reguleres gjennom en egen avtale. Denne forutsetter at tredjepartsleverandøren oppfyller viktige krav innen sikkerhet og etterspørsel.
Hva får medlemmene ut av tjenester fra tredjepartsleverandører?
Ved å benytte tjenester fra en godkjent tredjepartsleverandør i Helsenettet kan du være trygg på at følgende forhold er ivaretatt:
- leverandøren har forpliktet seg til å etterleve kravene i Norm for informasjonssikkerhet.
- leverandøren har dokumentert at tjenesten blir levert og produsert i et miljø som lever opp til sektorens krav
- Norsk helsenett har gjennom avtale rett til å gjennomføre revisjon hos leverandøren for å sikre at tjenestene oppfyller sektorens krav
Hvilke leverandører tilbyr IP-telefoni i Helsenettet?
Følgende leverandører tilbyr IP-telefoni i Helsenettet:
- APERIA (*tidligere Mitec)
Godkjent tjeneste Aperia-phonect IPtelefoni - VCOM
Godkjent tjeneste IP telefoni Vcom - PASIENTSKY (Hosting)
Godkjent tjenesten PatientSky VoIP - IKTnor AS
Godkjent for telefoniløsninger og IP telefoni - TELIA NORGE AS
Godkjent for telefoniløsninger og IP telefoni - Phonero
Godkjent for telefoniløsninger og IP telefoni
Er det kostander knyttet til å bli en godkjent tredjepartsleverandør?
Godkjenningsprosessen og avtaleinngåelse, har en engangskostnad på 15 000 kr. Kostnadene er for bruk av ressurser som kundeansvarlig, sikkerhetsleder og teknisk ansvarlig. I tillegg informasjon, dokument og avtaleforvaltning, møter, råd og veiledning.
Skal man ha dedikert helsenett linje levert fra oss, betales etablerings- og månedskostnadene. Her er det behov, kunder/leverandør og tjenestene som avgjør.
Hvordan kobles jeg som tredjepartsleverandør til Helsenettet?
Norsk helsenett har tre standard måter å koble tredjepartsleverandører til Helsenettet på:
- Direkte tilknytning til Helsenettet
- IPVPN dedikert linje levert
- Skytilknytning til Helsenettet ( Azure/AWS)
Her er det behov, kunder/leverandør og tjenestene som avgjør. Teknisk ansvarlig vil i samråd med tredjepartsleverandøren finne frem til beste løsning. Dette vil være er en del av godkjenningsprosessen.
Jeg som tredjepartsleverandør ønsker å ta i bruk NHN sin fjernhjelpsløsning – må jeg da igjennom godkjenningsprosessen?
Bruk av fjernsupport er definert som databehandling, og omfattes av de samme reglene som Normen bygger på. Det er derfor påkrevet at også de som skal tilby fjernsupport gjennomgår den samme godkjenningsprosessen som for øvrige leverandører.
Fjernhjelpsløsningentil Norsk helsenett er gratis både for den som mottar og den som gir fjernhjelp. Den krever ingen dedikert helsenettilknytning.