Gå til hovedinnhold

FAQ

Følg med på driftsmeldinger, ta kontakt med oss eller se spørsmål og svar under om du trenger hjelp. Vi er på vakt døgnet rundt, og svarer deg så raskt vi kan.

02017

Alltid tilgjengelig - 24/7 hele året

Domene

​​​​Alle våre kunder i alle segmenter, som sykehus, kommuner, fastleger, tannleger og øvrige helseaktører.​​

​For virksomheter som ønsker å avslutte abonnementet på sin bruksrett til et .no internettdomene kan Norsk Helsenett bistå med utfylling av et sletteskjema. Juridisk kontaktperson for domenet må signere dette sletteskjemaet, før Norsk Helsenett sender det til NOR​ID – som sørger for at abonnementet blir slettet.

Domenet skal overføres fra en virksomhet

  • Hvis nåværende abonnent ønsker å overføre til en virksomhet med et annet organisasjonsnummer eller
  • Hvis organisasjonsnummeret slettes fra Enhetsregisteret for eksempel ved nedleggelse, oppkjøp, endring av eier eller selskapsform.

Slik gjør du det:

  1. Norsk Helsenett må være domeneforhandler (registrar) for domenet som det skal byttes abonnement på. Den nye abonnenten må innhente en egenerklæring. Egenerklæring og det nye organisasjonsnummeret sendes til kundesenter@nhn.no.
  2. Norsk Helsenett sjekker at du representerer nåværende abonnent.
  3. Norsk Helsenett sørger for overføring i systemet til Norid.
  4. Du får en e-post fra Norid med beskjed om resultatet. Den nye abonnenten får beskjed fra Norsk Helsenett.

​Virksomheten som har bruksrett til et .no internettdomene er selv ansvarlig for at endringer i den informasjonen som er knyttet til domenet, når det gjelder:

  • Virksomhetens foretaksnavn i Brønnøysundregistrene
  • virksomhetens adresse, e-postadresse, telefonnummer eller faksnummer
  • kontaktpersoners navn
  • kontaktpersonenes adresse, e-postadresse,telefonummer og faksnummer​
  • navnetjenere (servere) for domenet meldes til domenets registrar (Norsk HelseNett). Norsk Helsenett vil fylle ut et endringsskjema som sendes til NORID og følger opp at registreringene blir oppdatert hos NORID.

​​For virksomheter som ønsker å registrere sin bruksrett til et nytt domene med Norsk Helsenett som registrar, vil Norsk Helsenett kunne bistå med utfylling og innsending av nødvendig dokumentasjon til registrering av et nytt no-domene.

Virksomhetens juridiske kontakt må gå inn på norid.no og lese det som står under registrering av domene, og fylle ut et egenerklæringsskjema som finnes på nettsidne til NORID. Deretter kan de be Norsk Helsenett fylle ut og sende en søknad på vegne av virksomheten.

Svar kommer fra NORID via registraren (Norsk Helsenett) noen dager etter mottatt søknad. Etter et positivt svar bør virksomhetens kontaktperson gå inn på whois-databasen for .no og sjekke at virksomhetsopplysningene registrert i tilknytning til domenet stemmer. Feil i disse opplysningene kan i verets fall føre til at NORID starter sletting av domenet.

Om ønskelig, kan autentiseringskode settes på domenet. Dette er et passord som beskytter domenet mot vilkårlig flytting av domenet mellom registrarer. Dette passordet må du som eier av domenet ta vare på. I tillegg må du være pinlig nøye med å oppdater egen kontaktinformasjon. Dette fordi kontaktinformasjonen blir brukt av NORID til å sende ut engangspassord dersom du mister autentiseringskoden.

Kunder som ønsker bruksrett til et nytt .no-domene, må fylle ut og sende oss skjemaet: Registrere bruksrett nytt domene.

​​For virksomheter som allerede har bruksrett til et .no internettdomene, kan Norsk Helsenett, etter fullmakt fra virksomheten, sørge for at Norsk Helsenett overtar som registrar for dette domenet, slik at Norsk Helsenett kommer i posisjon til å levere tjenesten Domene til virksomheten.

For at Norsk Helsenett skal komme i denne posisjonen må du fylle ut og sende oss d​ette skjemaet: Bytte til Norsk Helsenett som registrar.

E-post

​​​​For å få til dette, bestiller du en helt vanlig e-postadresse fra oss. For å kunne dele en e-postadresse mellom to maskiner, må du stille inn begge maskinene til å benytte samme konto. Tjenesten for nedlasting av e-post må være IMAP.​

Feilmelding "Tidsavbrudd" kommer av at Thunderbird prøver å gå direkte mot en startside som ligger ute på Internett. Dette vil ikke fungere i Helsenettet siden kommunikasjon mot Internett må gå igjennom en proxy-server. 

Pr. dags dato er det kun mulig å benytte Microsoft Office Outlook og Mozilla Thunderbird som e-postprogram.

Det er dessverre ikke mulig å benytte Outlook Express.

Nye kontoer kan bestilles ved å sende en e-post til ​kundesenter@nhn.no.

Bestillingen må gjøres av en registrert kontaktperson. Hvis du ikke vet hvem som er kontaktperson på ditt kontor, kan du få dette opplyst ved å rin​ge kundesenteret på telefon 02017.

​Vi trenger å vite navnet på brukeren og ønsket e-postadresse.

​​​For å aktivere automatisk svar på e-post kan du logge inn på minside.nhn.no​​ - her kan du definere hva som skal stå i det automatiske svaret.

​Merk at Minside kun er tilgjengelig i helsenettet.​

Bedre brukeropplevelse

Du slipper nå sikkerhetspåminnelsen hver gang du skal sende en e-post. Mange av dere har påpekt at dagens løsningen (Flex-plugin) oppleves som forstyrrende, og ikke medfører økt sikkerhet i praksis. I tillegg vil du nå kunne benytte annen innebygget funksjonalitet i e-postprogrammet, som for eksempel kalender.

Forbedret sikkerhet

For å ivareta sikkerheten har vi etablert flere aktive og passive sikkerhetsmekanismer i helsenettet som sammen utgjør en bedre sikret tjeneste enn i dag. I tillegg er det viktig at du hele tiden oppdaterer e-postprogrammet til siste versjon.

Gjennom helsenettet kan du trygt kommunisere og utveksle personopplysninger og pasientinformasjon i tråd med gjeldende lover og retningslinjer. Disse er oppsummert i Norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgssektoren (www.normen.no), som alle med tilknytningsavtale med Norsk Helsenett har forpliktet seg til å følge.

Slik gjør du det

Følgende veiledninger viser deg hvordan du går frem for å fjerne sikkerhetspåminnelsen ved sending av e-post. Se på de forskjellige veiledninger som heter "Avinstallere Flex-plugin..." 

Fjernhjelp

Vår nye fjernhjelp-tjeneste er en medlemstjeneste som betyr at den er gratis å benytte både for våre kunder og partnere. Dette gjelder uavhengig av hvor mange brukere som skal yte fjernhjelp og hvor mange maskiner som skal fjernstyres.

Vår fjernhjelpstjeneste basert på Netop Remote Control virker fortsatt, men skal fases ut på sikt. Alle leverandører vil få varsel i god tid før dette skjer. Informasjonssidene om Netop-tjenesten er fremdeles tilgjengelig her.

I de fleste tilfeller vil det ikke være nødvendig med noen åpninger i brannmuren. Unntaket er hvis dere har blokkert for utgående trafikk i brannmuren (rutere som er levert av Norsk Helsenett blokkerer ikke utgående trafikk). Da er man nødt til å utføre følgende åpninger:

Helsenett
IP: 91.186.92.90, port 443 og 8041

Internett:
IP: 91.186.66.22, port 443 og 8041

Hvis du ikke har tilgang til kundeportalen, må daglig leder i din virksomhet ta kontakt med Norsk Helsenett sitt kundesenter for å få opprettet dette. Dette gjelder både den som skal yte og motta fjernhjelp. Det er mulig å delegere administratorrettighetene for kundeportalen til andre i virksomheten.

Du gir en leverandør tilgang til maskingruppen din i kundeportalen. Se Veileder - Kundeportalen for en beskrivelse på hvordan dette utføres.

Det er mulig for deg å forhåndsgodkjenne tilgang for dine leverandører. Se Veileder - Kundeportalen for en beskrivelse på hvordan dette utføres.

Du trenger ikke et Buypass-kort for å bruke den nye fjernhjelp-tjenesten. Tjenesten benytter Google Authenticator eller Yubikey som to-faktorautentisering.

Ja, alle som enten skal yte eller motta fjernhjelp må enten ha signert en kunde- eller partneravtale med Norsk Helsenett.

Grunndata

​​Alle enheter er selv ansvarlige for at sine opplysninger er korrekte. Dette gjøres gjennom egen brukerkonto som tildeles av Norsk Helsenett.

​Ta kontakt med kundesenteret om du mangler brukerkonto, passord eller ønsker hjelp med å registrere eller oppdatere informasjon.

​Når en ny virksomhet tilknyttes helsenettet, gjør Norsk Helsenett følgende:

  • Vi oppretter virksomheten i Adressere​gisteret, med det organisasjonsnummeret vi har i vår kundeavtale med virksomheten. Navn og adresser hentes inn fra Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene - ved registrering tildeles virksomheten en unik identifikator (HER-id).
  • Vi registrerer den EDI-adresse som kunden har fått i helsenettet (hvis virksomheten har kun en).
  • Vi oppretter en brukerkonto som gir adgang til komplettering og vedlikehold av virksomhetens egen informasjon i Adresseregisteret (Kommunikasjonsparter (=avsendere/mottakere), EDI-adresser, sertifikatinformasjon,...).
  • Vi sender kontoens brukernavn og passord til virksomhetens kontaktperson pr. brev eller i e-post.

Virksomheten har siden selv ansvar for å komplettere informasjonen om sine kommunikasjonsparter (avsendere/mottakere) i Adresseregisteret, og å holde informasjonen oppdatert når det skjer relevante endringer i deres adresser eller sertifikater. Veiledning for ulike virksomheters registrering og vedlikehold finnes på våre nettsider.​

Et felles nasjonalt register sikrer presis adressering. Behovet for lokal forvaltning og lokale kopier med individuelle ulikheter forsvinner.

Fra en PC som er koblet til Helsenettet gå til https://fastlegelister.nhn.no og logg inn med egen brukerkonto.

Slik laster du ned filene du vil ha:

  1. Velg de filene du vil laste ned ved å trykke på ned lille boksen til venstre for fila du vil ha. Du kan laste ned flere fra samme legekontor, og du kan se innholdet ved å trykke på print.
  2. Trykk på "last ned", da vil de valgte filene blir lagret i en zip-fil. Og nedlasting vil starte.
  3. Du må velge hvor du vil at zip-filen skal lagres. Det er browseren du bruker som ber deg velge dette.
  4. Når du har lagret filen der du vil, kan du åpne den der du lagret den.

Det du får er en zip-fil som inneholder alle filene du ønsket å laste ned. Trenger du mer hjelp kan du se Microsoft sin hjelp med zip filer

Slik skriver du ut listene på skriver:

  1. Trykk print på listen du vil skrive ut. Et nytt vindu eller tab vil åpne seg med listens innhold i utskriftsvennlig format.
  2. Bruk browserens utskriftsmulighet. (Trykk Ctrl+P i IE og Chrome)
  3. Følg anvisningene for å velge printer og skriv ut.

Administrator ved den enkelte virksomhet oppretter og vedlikeholder organisasjonstreet i RESH.

Private avtalespesialister kontakter Norsk Pasientregister for registrering og tildeling av RESH-id på npr@helsedir.no

Årsaken til meldinga er at det er knyttet tjenester til enhenten, siden tjenester bare skal ligge på løvnodene gir dette feil.

Problemet løses ved å deaktivere feilregistrerte tjenester på enheter som ikke er løvnode.

Hjemmekontor

Nei, det er ikke støtte for Linux.

Ja, det er støtte for å benytte Mac.

For å kunne signere fra Mac, må RDP-programmet Royal TSX benyttes. Det er også mulig å benytte hjemmekontor basert på Windows gjennom å installere dette i BootCamp eller gjennom virtualisering.

​For hjelp med pin-koder må du ta kontakt med Buypass på telefon 61 13 59 20 eller via www.buypass.no.

Det er for tiden ingen egen løpende bruksavgift knyttet til bruk av hjemmekontorløsningen.

Små og mellomstore organisasjoner (SMO) og kommuner. SMO-segmentet omfatter blant andre allmennleger, manuellterapeuter, tannleger, bandagister m.fl. Virksomheter tilknyttet via kommunalt nett er blant annet allmennleger m.fl.

Følgende versjoner av Windows fungerer med hjemmekontorløsningen:

  • Windows 10
  • Windows 8
  • Windows 7 (32 bit og 64 bit)

For å benytte lokal utskrift, gjelder følgende kriterier: Skriveren må være tilknyttet via USB (ikke nettverksskriver). Skriverens drivere må være installert på datamaskinen på jobb.

Hvis dere har tjenesten fra før kan du bestille nye kontoer ved å sende en e-post til kundesenter@nhn.no. Vi trenger da kun navn og mobilnummer til personen som skal ha konto. Bestillingen må gjøres av en registrert kontaktperson. Hvis du ikke vet hvem som er kontaktperson på ditt kontor, kan vi opplyse om dette hvis ta tar kontakt med kundesenteret på telefon 02017.

Personregisteret

​​​Helsevesenet har behov for unikt å identifisere pasienter som ikke har et kjent fødselsnummer.

Norsk Helsenett SF har blitt bedt om å utvikle og forvalte et nytt konsept for hjelpenummer. Et slikt hjelpenummer er ellevesifret med to kontrollsiffer, som i ordinære fødselsnummer, men med første siffer 8 eller 9. De resterende sifrene skal være et tilfeldig valgt nummer, og er ikke meningsbærende.

Eksempler på pasienter som vil bli tildelt FH-nummer er nyfødte, turister og andre med midlertidig opphold samt til pasienter som ikke kan gjøre rede for seg fordi de er bevisstløse eller på grunn av språkproblem.

Fordeler ved å ta i bruk Personregister og Felles hjelpenummer:

  • Et felles hjelpenummer deles ut bare én gang og er unikt (for hele landet)
  • Søk gjennomføres nasjonalt mot alle personer som har fått tildelt et felles hjelpenummer
  • Når det kun finnes én tjeneste for tildeling vil det være enklere å lage korrekte statistikker

 

Les mer om felles hjelpenummer (Wikipedia)

​​​​For medlemmer i helsenettet er ​Personregisteret inkludert. Kostnader for integrasjon på medlemmets side må dekkes av den enkelte aktør.

​​​​​​Tjenesten gir tilgang til søk og oppslag i data fra folkeregisteret, og er tilgjengelig for alle medlemmer av helsenettet, sykehus, kommuner, fastleger, tannleger, apotek​ og øvrige helseaktører.

​​​​Når en bruker slutter ved organisasjonen, må ansvarlig bestiller ved organisasjonen si opp tilgangen. Dette gjelder også dersom hele virksomhetens sier opp tjenesten. Avbestilling sendes skriftlig til Norsk Helsenett. Skjema for avbestilling mottas ved å ta kontakt med vårt kundesenter​.

​​​​​Tjenesten bestilles av ansvarlig/daglig leder ved organisasjonen. ​Bestillingsskjema ligger tilgjengelig for nedlasting her eller mottas ved å ta kontakt med vårt kundesenter.

Etter at Norsk Helsenett har mottatt signert bestilling, vil det systemmessig bli åpnet for tilgang til tjenesten. Det er mulig å etterbestille tjenesten for nye brukere ved å benytte samme bestillingsskjema.

​Du må selv etablere interne løsninger for å integrere tjenesten mot dine pasientadministrative systemer.​

Før du kan bestille og ta i bruk tjenesten Personregisteret, må journal-leverandøren din lage en integrasjon. Norsk Helsenett tilbyr program til programgrensesnitt, slik at du gjør alle søk og oppslag fra ditt eget skjermbilde i journal-systemet. Ved å benytte integrasjonen kan kunden både få gjøre direkte spørringer og vaske eget register – uten ekstra kostnad.

Tilknytning til Helsenettet

Først og fremst gir det deg tilgang til en lukket og sikker digital samhandlingsarena for alle aktører i helsesektoren i Norge. Her kan du kommunisere og utveksle personopplysninger og pasientinformasjon på en sikker og lovlig måte.

Økt datasikkerhet

  • En del av oppdraget til Norsk Helsenett er å drifte HelseCERT, helse- og omsorgssektorens nasjonale kompetansesenter for informasjonssikkerhet.
  • Hovedoppgaven er å forebygge, oppdage, varsle og håndtere IKT-trusler i sektoren. HelseCERT gjennomfører en rekke tiltak som øker sikkerheten for alle som benytter Helsenettet

I tillegg til dette får du tilgang til en rekke andre offentlige tjenester:

  • refusjonskrav og sykmelding
  • pasientreiser
  • røntgensvar
  • henvising
  • epikriser
  • sikker dialog med andre deler av helsesektoren

Du får fri tilgang til et oppdatert adresseregister som har oversikt over alle aktører i Helsenettet, og du får satt opp en egen postkasse for sikker digital kommunikasjon.

Inkludert i medlemsavgiften kan du også kommunisere digitalt (sende og motta meldinger) med alle aktører i Helsenettet.

I samarbeid med flere leverandører tilbyr vi også gratis bruk av sikker programvare for fjerndrift.

Du får også ubegrenset tilgang til Norsk Helsenetts kundesenter 24/7 – alle dager i året.

Normen – eller norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgstjenesten – er krav til personvern og informasjonssikkerhet som helsesektoren har utarbeidet og som er basert på lovverket. I visse tilfeller er kravene i normen strengere enn lovverket.

Alle tjenester i og bruk av Helsenettet er basert på disse kravene. På Direktoratet for e-helse sine nettsider (www.normen.no) kan du lese mer om hva dette betyr for de ulike virksomhetene, og for din virksomhet. Det finnes en rekke faktaark og gode veiledninger som er tilrettelagt for øvrige helseaktører og fysioterapeuter.

Dersom du eier helsenettilknytningen og hele kontoret skal flytte til nye lokaler, fyller du bare ut et flytteskjema (som du kan laste ned her), så ordner NHN flytting av helsenettlinjen for deg. Dette koster 3000,-

Har du en ASP online-løsning, tar du bare med deg denne, gir oss beskjed om ny adresse og om vi skal hjelpe deg å endre noe i adresseregisteret.

Har du linje levert fra egen leverandør må du ta flytting, oppsigelse eller endring med leverandøren. Du tar med deg vårt utstyr (NHN-ruter) til nytt lokale og kobler deg opp der. Du må gi oss beskjed om hvor du flytter, og ved behov kan du få hjelp av oss til å få ruteren koblet til i det nye lokalet.

Alle nettlesere kan benyttes. For å kunne nå Internett må nettleserens proxy-innstillinger være satt til automatisk konfigurasjonsadresse: http://config.nhn.no/flex.pac

Av hensyn til sikkerheten er det viktig at du alltid benytter sist oppdaterte versjon.

Se eksempler for oppsett av de mest brukte nettleserne:

Vi legger til rette for ulike valg av tilkoblinger. Hvilken løsning som er best, avhenger av dine behov. Om du har spørsmål eller trenger råd, kan det være lurt å ta en telefon til oss før du bestemmer deg.

Mer om valgene finner du i prisoversikten

Først og fremst er det viktig å skille mellom bedriftsmarkedet og privatmarkedet. Alle leverandørene i markedet opererer med ulike priser for bedrifter og private kunder. Prisene til private er vesentlig lavere enn de som tilbys i bedriftsmarkedet.

Vi må nødvendigvis tilby tilgang via bedriftsmarkedet. Vi har gode tilbud fra underleverandørene på for eksempel fiber og kapasiteter opp til 100 Mbps. Vi jobber kontinuerlig for å oppnå så gode priser som mulig.

Ingen er i dag tvunget til å være tilknyttet Helsenettet, men en del av de løsningene som er nødvendig for å kunne levere helsetjenester i Norge, forutsetter at du er medlem av Helsenettet.

Helsenettet er en lukket og sikker digital samhandlingsarena for alle aktører i helsesektoren i Norge, dels fordi det er logisk og fysisk adskilt fra internett, og dels fordi nettet monitoreres aktivt av NHNs HelseCERT-tjeneste.

Det er i Helsenettet, som sikkert nettsamfunn, at den digitale samhandlingen foregår. Og det er ikke tilgjengelig for andre enn medlemmene. Som andre nettsamfunn er altså Helsenettet et sted du må være for å kunne utnytte de mulighetene og fordelene det gir.

Gjennom medlemskapet får du ikke bare tilgang til selve nettet, men også en rekke tjenester som elektronisk oppgjør og sykmelding, frikort, e-resept, pasientreiser, blodprøvesvar, røntgensvar, henvising, epikriser, adresseregister og mer.

Virksomheten som eier helsenettilknytningen står fritt til å ha vikar som bruker Helsenettet.

Vikaren må da være registrert som bruker i journalsystemet med eget brukernavn og passord, som ansatt. Vikaren føres opp som kommunikasjonspart under virksomhetens oppføring i adresseregisteret.

Ja, det er helt uproblematisk. Du gir oss beskjed om fra hvilken dato du vil vi skal sette din oppføring i adresseregisteret og EDI-konto inaktiv. Og det samme når du vil vi skal åpne igjen. Faktureringen av medlemskapet "fryses".

OBS: Har du linje/internett/samband levert fra oss vil kostnadene løpe. Da må dette sies opp, og du vil måtte etablere det på nytt senere.

Ja, dere kan fint dele helsenettlinje.

Det er deres eget ansvar å ivareta sikkerheten ved deling og påse at oppsettet dere velger er i henhold til kravene i Norm for informasjonssikkerhet. NHN anbefaler også at dere lager en avtale mellom dere, for å ivareta ansvarsforholdet når det gjelder deling av helsenettlinjen.

  • En av virksomhetene skal stå som ansvarlig for tilkoblingen til Helsenettet.
  • Kostnader med intern kabling og tilrettelegging må dere selv ta ansvaret for.
  • NHN kan gi råd og veiledning om hva som kan være lurt å tenke på samt bistå i å anbefale teknisk oppsett og løsning.
  • Eksisterende kunde, eller eier og bestiller av linjen, bekrefter skriftlig til oss at de ønsker å dele helsenettlinjen.
  • Begge kunder må være klar over at når de deler linjen, så deler de også kapasitet. Dette betyr i praksis at om den ene kunden belaster linjen full ut så vil den andre kunden kunne oppleve linjen som treg.

Selv om dere deler helsenettlinjen, skal alle virksomhetene ha en egen kundeavtale med NHN. En kundeavtale med NHN regulerer de juridiske forholdene for å ivareta kravene i normen. Det er fordi sikkerhetskravene NHN setter for alle som tar i bruk Helsenettet, er beskrevet i normen. (Tilknytningsavtalen/kundeavtalen med NHN innebærer at virksomhetens forpliktelser vedrørende sikkerhet hos andre virksomheter jf. personopplysningsforskriften §2-15, er ivaretatt ved kommunikasjon over Helsenettet).

Alle virksomheter med kundeavtale skal betale medlemsavgift. Medlemsavgiften er "inngangsbilletten" til den felles infrastrukturen og de mulighetene som Helsenettet representerer.

Dere kan benytte fiber som er i bygget.

Vi tilrettelegger for en løsning der du kan velge egen linjeleverandør (for eksempel den løsningen mange har gjennom husleien). Du overtar samtidig ansvaret for forbindelsen mellom NHN-ruter og Helsenettet. I praksis betyr dette at dersom helsenettforbindelsen går ned og du må ha hjelp til å få løst problemet med sambandet, ringer du internett-leverandøren din før du kontakter NHN.

Sikkerhets- og risikonivået ved tilgang til Helsenettet (og videre ut på internett) vil være det samme, uavhengig om du selv velger linjeleverandør eller linje levert av NHN.

Leveringstid 4-5 uker.

Medlemsavgiften er "inngangsbilletten" til den felles infrastrukturen og de mulighetene som Helsenettet representerer. Medlemsavgiften er ikke regulert av hvilke deler av tjenestetilbudet man faktisk benytter, men hva som tilbys. Prisen for medlemskap i Helsenettet er basert på fem ulike medlemskategorier.

  • Spesialisthelsetjenesten betaler en avgift basert på antall behandlingsdøgn (statistikk fra Norsk Pasientregister – NPR)
  • Kommunene betaler i forhold til folketall ut fra en "trappetrinnsstige"
  • Fylkeskommunene (primært tannhelsetjenesten) betaler en fast pris
  • Private sykehus og klinikker betaler en skjønnsmessig avgift
  • Øvrige kunder betaler en i utgangspunktet fast avgift. Dette gjelder allmennleger, spesialister, tannleger, apotek og øvrige helseaktører. Se detaljer i prisoversikten.

Kundene må fylle ut alle punktene merket med stjerne. Det er opplysninger vi trenger for å kunne levere tilknytning til Helsenettet, og uten disse opplysningene vil prosessen kunne bli forsinket. Etasje og rom for utplassering av utstyr er også viktig å få med. Dette gjøres nå for det meste elektronisk fra hjemmesiden til Norsk Helsenett.

Alle som knytter seg til Helsenettet forplikter seg til å følge normen. Normen er en sammenstilling av lovverkets krav til informasjonssikkerhet, men stiller i noen tilfeller strengere krav enn lovverket. De fleste kravene i normen er derfor bindende for alle, uavhengig av om virksomheten ved avtale har forpliktet seg til å følge den.

Nei, vi må ha avtale/bestilling fra kun én organisasjon/virksomhet, og det er denne som blir fakturert for oppkobling og månedlig avgift. Kostnaden må derfor fordeles internt blant dem som skal tilknyttes Helsenettet. Det er denne virksomheten, med sitt organisasjonsnummer som eier helsenettilknytningen. De fleste legekontor er koblet opp slik, som en paraplyorganisasjon. Vi anbefaler deg å lese om å dele linjen, som også er oppført som spørsmål under.

Tredjepartsleverandør

Ved å benytte tjenester fra en godkjent tredjepartsleverandør i helsenettet kan du være trygg på at følgende forhold er ivaretatt:

  • leverandøren har forpliktet seg til å etterleve kravene i Norm for informasjonssikkerhet.
  • leverandøren har dokumentert at tjenesten blir levert og produsert i et miljø som lever opp til sektorens krav
  • Norsk Helsenett har gjennom avtale rett til å gjennomføre revisjon hos leverandøren for å sikre at tjenestene oppfyller sektorens krav

Tredjepartsleverandører er organisasjoner som tilbyr sine tjenester gjennom helsenettet, blant andre:

  • drifts- og systemleverandører
  • offentlige registre og databaser
  • regionale og lokale IT-organisasjoner
  • røntgeninstitutt, laboratorier, apotek osv.

Forholdet mellom en tredjepartsleverandør og Norsk Helsenett reguleres gjennom en egen avtale. Denne forutsetter at tredjepartsleverandøren oppfyller viktige krav innen sikkerhet og ​etterspørsel.​

​En tredjepartstjeneste bestilles direkte fra den aktuelle tredjepart, som selv er ansvarlig for sine tjenester. Norsk Helsenett har ikke ytterligere ansvar for dette utover forhold som reguleres gjennom avtalen mellom Norsk Helsenett og den aktuelle tredjepart.​

​For at en tjenestetilbyder skal kunne bli en tredjepartsleverandør i helsenettet, må disse forholdene oppfylles:

  • tjenestene som leveres skal være begrunnet i behov hos våre kunder
  • miljøet tjenestene produseres i og leveres fra går gjennom en teknisk og sikkerhetsmessig vurdering og godkjenning hos Norsk Helsenett
  • det må inngås egen avtale. Denne forplikter bl.a. leverandøren til å etterleve sektorens krav til informasjonssikkerhet gjennom Norm for informasjonssikkerhet.

Ønsker din virksomhet å bli en tjenesteleverandør i helsenettet? Ta kontakt med oss via partner@nhn.no.​

Ved å bli en godkjent tredjepartsleverandør i Helsenettet

  • kan leverandøren effektivt levere sine tjenester til alle sine kunder i helsenettet gjennom én tilknytning
  • er det enkelt å utvide tjenesteleveransene til stadig nye kunder som etterspør tjenesten vil leverandøren fremstå som en egnet tjenesteleverandør ovenfor kundene, som vet at
  • Norsk Helsenett har kvalitetssikret leverandøren og deres tjenester i forhold til kundenes behov og krav
  • får leverandøren mulighet til å presentere seg selv og sine tjenester via våre nettsider​

Video

Ønsker du demo, video eller et møte? Kontakt Atea på e-post video.nhn@atea.no​.

Alle medlemmer av helsenettet kan benytte seg av videotjenesten. Ta kontakt dersom det er behov for mer informasjon.​​

​​For spesialisthelsetjenesten bestilles kontoer fra lokal videoansvarlig eller lokal IT-support. Kommunehelsetjenesten, fastleger, tannleger, apotek og øvrige helseaktører kan bestille konto for NHN-videodesktop hos kundesenteret vårt​ på telefon: 02017​, eller e-post: kundesenter@nhn.no.

NHN-videodesktop kan bestilles og brukes uten kostnad for kunder av Norsk Helsenett.

Du trenger er en datalinje med minimum 2Mbit/s hastighet begge veier, samt en studioenhet, eksempelvis Cisco.

For personlig video trenger du en PC, Mac eller iPad 2 eller høyere.

Mer detaljert informasjon hos Cisco.

​For spesialisthelsetjenesten bestilles kontoer fra lokal videoansvarlig eller lokal IT-support. Kommunehelsetjenesten, fastleger, tannleger, fysioterapeuter, apotek og øvrige helseaktører kan bestille konto for NHN-videodesktop hos kundesenteret vårt på telefon: 02017, eller e-post: kundesenter@nhn.no.

NHN-videodesktop kan bestilles og brukes uten kostnad for kunder av Norsk Helsenett.