Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Driftsmeldinger

Mac hjemmekontor: Innloggingsproblemer for macOS Monterey (og andre macOS som benytter Netid programvare installert etter 01.11.21)

Saksnummer: 696203

Start:

Slutt:

Oppdatering 02.01.2022 09:00
Vi har mottatt ny versjon av Netid som løser problemet.

For å løse problemet må du laste ned og installer ny versjon av Netid på din Mac:
netidsetup_v1.0.2.67_macos_all.zip
(Ta en omstart av maskinen etter installasjonen)

Beskrivelse: Innloggingsproblemer for macOS Monterey (og andre macOS med Netid versjon 1.0.2.55).
Dette pga problemer med nødvendig programvare fra tredjepart.

Løsningen fungerer som normalt fra Windows-PC og macOS BigSur eller Catalina med smartkort-programvare (Netid) installert før 01.11.2021.


Berørt: Alle med macOS som benytter programvare for smartkort NetID versjon 1.0.2.55.




Usikker på om du er berørt eller hvordan du kan sjekke det?

Gå øverst til høyre og trykk på forstørrelsesglasset ("Spotlight").

Skjermbilde som viser hvor forstørrelsesglasset er
​​​​​

Søk opp: "netid". Trykk på "Net iD"
OBS: Ikke "Net iD Setup"

Skjermbilde som viser at du skal velge Net iD

Klikk på "Net iD Client" til venstre.
Hvis du ser versjon "1.0.2.55", er du berørt av feilen og må oppgradere eller nedgradere Netid. Hvis du har macOS Monterey eller Big Sur, benytter du denne:
netidsetup_v1.0.2.67_macos_all.zip

Skjermbilde som viser hvor du finner versjonsnummer


Dersom Netid versjon som er installert hos deg, ser helt annerledes ut en bildene over, da er du ikke berørt. Eldre versjoner ser helt forskjellig ut fra versjon 1.0.2.55.


Hvis du uansett ønsker å finne versjonsnummeret:

  • Start "Net iD" som beskrevet over.
  • Deretter går du helt øverst til venstre hjørne av skjermen og velger:
    Net iD" -> "About"
Skjermbilde som viser hvor du finner about-info

Hvis du ser versjon "1.0.2.55" et sted, er du berørt av feilen og må oppgradere eller nedgradere Netid. Det kan se slik ut:

  • Versjon 1.0.2 (1.0.2.55)
  • Versjon 1.0.2.55 FRC, all