Kom i gang med digital dialog på ditt legekontor
Her finner du råd og tips for å ta i bruk digital dialog med dine pasienter. Første steg for å komme i gang er å ta kontakt med din journalleverandør.
Slik ser det ut for innbygger
- Bestille time hos fastlegen (PDF)
- E-konsultasjon (PDF)
- Kontakt legekontoret (PDF)
- Fornye resept (PFD)
- Timebestilling i ressurstimebok
Teknisk tilrettelegging
For å ta digital dialog i bruk må løsningen settes opp. Dette får du hjelp til av din journalleverandør.
- Slik går du fram for å få digital dialog på Helsenorge (PDF)
- Videokonsultasjoner integrert med helsenorge.no
Oppstartsdokument for helsepersonell
- Hvordan legge ut informasjon til innbygger på Helsenorge (PDF)
- Veiledning i god praksis for bruk av Digital Dialog Fastlege (PDF)
- Direkte visning av digital dialog fastlege (PDF)
- Mer informasjon om digital dialog (powerpoint)
- Varslingstekster for helsenorge for digital dialog (PDF)
- Veileder vikarløsning (PDF)
Markedsføringsmateriell
Materiell til legekontoret kan bestilles her. Du må opprette en bruker der før du kan bestille.
Nye rutiner på kontoret
- Før oppstart er det nyttig å ta en gjennomgang av interne rutiner slik at alle som jobber på legekontoret vet hvordan de skal håndtere de nye tjenestene.
- Rutine for hva tjenestene skal brukes til. Denne rutinen bør også omhandle hvem og hvor ofte meldingene til resepsjon og lege skal behandles. I tillegg bør kontoret avtale på forhånd hvordan legers fravær, både planlagte ferier eller sykdom, skal håndteres.
- Beslutte hvilke timer som skal gjøres tilgjengelig til elektronisk timebestilling direkte i timebok.
- Beslutte hvilke resepter som kan fornyes uten at det er behov for en konsultasjon.
- Se oppstartsdokumentene i denne artikkelen for mer utdypende informasjon.
Hvordan få pasientene i gang
Her er noen tips som kan gjøre det lettere å få pasientene i gang:
- Gi muntlig informasjon til pasientene under en konsultasjon: Den beste måten å få pasient i gang er å informere om tjenestene muntlig, eventuelt hvis legen i tillegg gir visittkortet om digital dialog.
- Telefonsvarer-beskjed: Telefonsvarerbeskjeden på legekontoret kan henvise til tjenestene på helsenorge.no som et alternativ til å stå videre i telefonkøen.
- Materiell: Henge opp plakat og legge ut informasjonskort på venterommet. Kortene (som er i visittkortstørrelse) kan også legges ut i resepsjonen og inne på kontoret til legen. Plakat og kort trykkes av Direktoratet for e-helse og kan bestilles på www.ehelse.sits.no.
- Infoskjerm: Vurder om informasjon om digital dialog skal legges ut på legekontorets infoskjerm på venterommet. Se lenke til dette bilde under markedsføringsmateriell i denne artikkelen.
- Hjemmeside: Oppdater hjemmesiden til legesenteret med informasjon og lenke til helsenorge.no/kontaktfastlegen.